Jumaat, 22 April 2016

Perkasa minta Hasan dirujuk J/k Hak dan Kebebasan Parlimen

MALAYSIA DATELINE


Datuk Hassan Arifin Datuk Hassan Arifin Biro Integriti, Anti-Rasuah & Salahgunakuasa Perkasa mahu satu mesyuarat khas panel Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) diadakan segera untuk mempersoalkan keintegritian Datuk Hasan Arifin sebagai Pengerusi PAC untuk dirujuk ke Jawatakuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

Pengerusinya, Azrul Akmal Shaharudin berpendapat dengan tingkah laku Hasan yang langsung tidak menunjukkan sikap jujur dan amanah, amat memeranjatkanPerkasa.

"Perlakuan tersebut adalah amat memeranjatkan.

"Hal ini perlu dibincangkan dan memperbetulkan semula Laporan PAC dengan memasukkan segala apa perkara penting yang telah disunting keluar seperti yang telah didakwa kemudiannya, wajarlah Datuk Hasan dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

"Walaupun Datuk Hasan Arifin semalam menyatakan bahawa ianya telah disunting kerana maklumat itu masih dalam siasatan, ianya adalah tindakan tidak wajar kerana ianya telah mendapat persetujuan semua ahli panel untuk dimasukkan ke dalam Laporan PAC dan jika ianya perlu dikeluarkan, Pengerusi PAC perlu memanggil bermesyuarat semua ahli panel dan membincangkannya." ujar beliau.

Azrul Akmal SaharudinAzrul Akmal SaharudinPerkasa mengulas mengenai kenyataan daripada beberapa ahli jawatankuasa panel Jawatan Kuasa Kira-kira Wang Negara(PAC) semalam, bahawa Pengerusi PAC, Datuk Hasan Ariffin telah menyunting laporan panel PAC berkenaan kes 1MDB yang telah didedahkan kepada umum.

Difahamkan, pengerusi PAC telah membuang ayat "Bank Negara Malaysia (BNM) was voluntarily informed by the country's authorities that Good Star Limited is a company owned by an individual with no links to the PetroSaudi Group"(rujuk http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/pac-member-claims-hasan-arifin-edited-1mdb-report-without-approval).

Dimana perenggan ini memperihalkan bahawa Good Star Limited ini adalah syarikat milik individu yang mengikut beberapa sumber dipercayai berkemungkinan ada sangkut paut dengan Jho Low.

Difahamkan melalui kenyataan daripada salah seorang panel PAC, ianya dibuat tanpa ada perbincangan dengan anggota-anggota panel PAC yang lain.

Azrul Akmal yang juga Ahli Dewan Tertinggi Perkasa itu juga menyarankan agar laporan PAC tidak dijadikan sandaran kononnya skandal 1MDB ini sudah selesai.

"Ini kerana, sesuatu laporan yang sewenang-wenangnya disunting tanpa mendapat mandat semua panel yang terlibat, bagaikan ingin menyorokkan sesuatu, bolehlah dianggap sebagai laporan yang "syok sendiri" dan tidak boleh dipakai.

"Sejak dari tahun lepas lagi Biro secara konsisten mendesak kerajaan menubuhkan sebuah Suruhanjaya Siasatan DiRaja(RCI) untuk menyiasat secara menyeluruh kes 1MDB yang bukan sahaja mendapat perhatian di Malaysia malah menjadi perhatian di luar negara.

"Imej negara hari demi hari makin tercalar dan ianya tambah tercalar apabila diketahui Laporan PAC ini telah disunting sewenang-wenangnya.

"Dengan Suruhanjaya DiRaja sahaja, siasatan terhadap kes ini dapat dijalankan tanpa ada gangguan dan laporan yang disediakan adalah telus dan boleh dipercayai sepenuhnya sekaligus akan membantu membersihkan imej Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak, yang terpalit dengan skandal ini jika beliau didapati tidak bersalah oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja.

"Mewakili rakyat yang sudah bosan dengan isu 1MDB ini, biro menyeru semua pihak termasuk NGO-NGO dan parti-parti politik agar mengemblengkan usaha untuk mendesak kerajaan menubuhkan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja dengan kadar segera." ujarnya.

Tiada ulasan: