Isnin, 4 April 2016

Penyiasat MH370 periksa penemuan serpihan terbaharu

SINAR HARIAN


MH370


SYDNEY - AUSTRALIA. Serpihan yang ditemui di Pulau Rodrigues, Mauritius akan diperiksa oleh penyiasat bagi mengenalpasti sama ada ia adalah milik pesawat MH370, kata pegawai Australia.

Serpihan terbaharu yang ditemui kurang dua minggu selepas pegawai mengesahkan dua keping serpihan di pantai Mozambique hampir pasti adalah pesawat yang hilang 8 Mac 2014 lalu yang membawa 239 penumpang dan anak kapal ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing.

[ARTIKEL BERKAITN: Hampir pasti serpihan dari MH370]

"Kerajaan Malaysia sedang bekerjasama dengan pegawai dari Mauritius untuk mengambil serpihan itu bagi tujuan pemeriksaan," kata Menteri Pengangkutan Australia, Darren Chester dalam satu kenyataan dipetik AP.

Bagaimanapun, Chester tidak mengeluarkan apa-apa maklumat lain seperti bila ia ditemui atau individu yang menjumpai serpihan itu serta tidak mengesahkan samada serpihan itu adalah kelihatan seperti milik pesawat itu.

Sebelum ini, satu serpihan dipercayai bahagian dalam pesawat MH370 ditemui di sebuah pulau di Mauritius, timur Afrika.

Pakar Bebas MH370 (IG), Don Thompson memberitahu news.com.eu, melalui penelitian gambar serpihan tersebut, ia kelihatan padan dengan dinding penghadang kelas perniagaan pesawat Boeing 777.

[ARTIKEL BERKAITAN: Lagi serpihan dipercayai MH370 ditemui]

Sementara itu, kedua-dua keping serpihan yang dijumpai di Mozambique telah diterbangkan ke Australia dan diperiksa oleh sepasukan penyiasat dari Australia, Malaysia dan Boeing.


Tiada ulasan: