Jumaat, 15 April 2016

Netizen: Inilah tanda kebesaran ALLAH

Netizen: Inilah tanda kebesaran ALLAH
Wu Nina Grace (kiri) dipeluk seorang hadirin sejurus selepas mengucapkan dua kalimah syahadah semasa sesi ceramah pendakwah Dr Zakir Naik di Padang Astaka Kemaman, semalam. - Foto Bernama
 

RATA-RATA netizen terutamanya yang beragama Islam melahirkan rasa syukur selepas menyaksikan seorang gadis Kristian memeluk agama Islam ketika mengikuti syarahan penceramah antarabangsa, Dr Zakir Naik di Padang Astaka, Kemaman malam tadi.

Video pengislaman gadis ini mula viral di laman sosial sejak malam tadi dan tinjaun Sinar Online di laman Facebook mendapati, netizen mengucapkan syukur, mendoakan serta mengharapkan agar gadis itu terus istaqamah dalam mendalami agama Islam.

Suparnu Sukun menulis, semoga ALLAH memberi kebaikan kepada gadis bertuah itu.

"Kamu sudah jadi saudara kami sekarang, dan menjadi tanggungjawab kami membela kamu," tulisnya
Ameerul Mohmad pula berkata "Alhamdulillah semoga dipermudahkan urusan adik itu. Kita jangan lah nak berdebat sehingga bermusuh sesama manusia.

"Islam tak memaksa ia terpulang kepada diri untuk mencari kebenaran. Sebab itu kita diberi akal fikiran. Tak perlu kita nak menghina agama lain. Perbanyakkan belajar ilmu agama untuk persediaan suatu hari kelak. Islam itu indah," tulis Ameerul

"Itulah kebesaran ALLAH, mungkin ALLAH beri dia hikmah, supaya orang Islam kita tengok walaupun dia orang agama lain tapi dia di beri hati yang Mulia. Jadi kita orang Islam berbaiklah, nurani kita. InsyaALLAH," tulis Faridah Bee pula.

Tooraja Trw pula menulis, agama ni bukan perkara yang boleh di paksa. Agama ni berkaitan kefahaman tentang ketuhanan seseorang, jadi kalau dah seseorang yakin dengan ajaran yang dianuti, teruskan sahaja.

Adakah agama lain boleh memberi keyakinan kepada penganutnya, setakat ni hanya Islam yang boleh menjawab semua persoalan.Itu bezanya.

Sementara itu, netizen turut memuji kredibiliti penceramah terkemuka, Dr Zakir Naik.

Norhaslina Yahaya mengucapkan tahniah kepada Dr Zakir kerana kebijaksaannya ramai yang masuk Islam.

"Islam memerlukan orang seperti anda yang berusaha keras memperkenalkan Islam di mata dunia mana pun anda pergi pasti ramai yang datang tak kira apa agama kerana mereka masih lagi mencari kebenaran," tulisnya.

[ARTIKEL BERKAITAN: Gadis Kristian peluk Islam di ceramah Dr Zakir]

Namun apa yang menarik perhatian, kredbibiliti Dr Zakir bukan sahaja dipuji oleh muslim, sebaliknya turut diakui penganut agama lain.

Loganathan Sivajothy berkata, "orang Kristian sendiri tak menghafal kitab Kristian macam Dr Zakir Naik hafal, orang Hindu sendiri ttidak menghafal kitab Hindu macam Dr.Zakir Naik hafal, orang Islam sendiri tak menghafal kitab Islam macam Dr.Zakir Naik hafal".

"Kalau pegangan agama masing-masing kuat, kenapa semua perlu takut?," katanya

Tambahnya lagi, semua agama ajar umatnya berbuat baik, tiada agama di muka bumi ini ajar umatnya buat jahat. Jadi semua manusia di muka bumi ini buatlah kebaikan

Semalam, Wu Nina Grace, 19 dari Johor keturunan Filipina penuntut di sebuah kolej tempatan mengucap dua kalimah syahadah di hadapan lebih 30,000 hadirin.

Nina yang ditemui berkata, dia mula mengenali Islam sejak berusia 13 tahun.

Gadis itu dengan rela hati bersetuju mengucap dua kalimah syahadah selepas berpuashati mendengar penjelasan Dr Zakir mengenai konsep ketuhanan dan kenabian Muhammad.


Tiada ulasan: