Khamis, 14 April 2016

MENGAKU 1MDB MANGSA PENIPUAN, APAKAH ARUL SEKARANG SUDAH MULA GOYANG?

shahbudindotcom

 

 
 
Mengapa tiba-tiba saja Arul Kanda Kandasamy, CEO 1MDB mengatakan syarikat pelaburan itu mungkin menjadi mangsa penipuan berhubung bayaran sebanyak AS3.51 bilion yang dibuatnya kepada Aabar Investment PJS Ltd atau Aabar BVI?

Apakah beliau sekarang sudah mula goyang dan perlahan-lahan mengakui kebenaran pelbagai pendedahan yang dibuat WSJ dan  Sarawak Report sebelum ini serta penyiasatan yang sedang dijalankan oleh pihak berkuasa Switzerland?

Melalui pelbagai pendedahan sebelum ini, Aabar BVI dipercayai ada kaitan dengan Khadem Al Qubaishi, bekas Pengarah Urusan IPIC dan Mohamed Badawy Al Husainey, bekas Pengerusi Aabar Abu Dhabi yang merupakan anak syarikat IPIC.

Mengapa sebelum ini, 1MDB begitu mempertahankan Aabar BVI adalah anak syarikat International Petroleum Investment Corporation atau IPIC dan setiap kali dakwaan dibuat terhadap kesahihan syarikat itu, setiap kali juga akan mengatakan ia adalah tuduhan kitar semula yang diulang-ulang?

Jika benar 1MDB mangsa penipuan, malah benar-benar tidak mengetahui Aabar BVI sudah pun ditutup pada pertengahan 2015 yang lalu, siapa perancang utama penipuan itu dan seperti kata Tony Pua juga, apakah Arul yang mula menjadi CEO 1MDB pada Januari 2015, langsung tidak mengetahuinya?

Apakah perancang penipuan itu ialah Khadem Al Qubaishi dan Mohamed Badawy Al Husainey yang kini sedang disiasat oleh pihak berkuasa antarabangsa atau ada pihak-pihak lain yang terlibat sama?

Jika benar 1MDB ditipu, apakah yang menipunya hanya dua orang Arab itu saja?

Apakah hanya merka berdua saja yang menyonglap wang sebanyak AS$3.51 bilion atau kira-kira RM14,000 juta itu dan membahagikannya sesama sendiri saja?

Tidak mungkinkah ada pihak lain tumpang semangkuk dengan wang tersebut?
 
 
 
 
Bagaimana pula dengan penyiasatan pihak berkuasa Switzerland sebagaimana yang didedahkan oleh WSJ bahawa syarikat filem anak tiri Najib, Red Granite turut mendapat manfaat daripada wang yang disalurkan melalui Aabar BVI?

Malah, adakah wujud persamaan sebagaimana yang pernah disebut oleh Red Granite sendiri kepada New York Times, pelabur utamanya ialah tokoh perniagaan Abu Dhabi, Mohamed Ahmad Al Husainey?

Apa hubungan Mohamed Ahmad Al Husainey dengan Mohamed Badawy Al Husainey?

Walaupun 1MDB juga menafikan menyalurkan sebarang dana kepada Red Granite, sama ada secara langsung atau tidak langsung, hakikat yang nampaknya mula diakui ialah syarikat pelaburan strategik itu mungkin ditipu oleh Aabar BVI.

Sedikit masa lagi, melalui keagresifan pelbagai pihak di peringkat antarabangsa untuk mendedahkan kebenaran, sama oleh media dan pihak berkuasa undang-undangnya, tembelang berkaitan Aabar BVI itu pasti akan terdedah juga akhirnya.

Selain itu, persoalan mengenai kehilangan wang yang dikaitkan dengan 1MDB sebenarnya tidak saja melibatkan RM14,000 juta itu saja, tetapi dalam banyak kesangsian lain seperti sama ada pelaburan di Pulau Cayman sebanyak AS$2.318 bilion sudah dibawa balik atau tidak, AS$700 juta dan AS$330 juta yang dibayar kepada Good Star milik Jho Low, AS$940 juta yang disimpan dalam bentuk unit di BSI Bank Singapura dan AS1.56 bilion yang dilabur dalam 1MDB Global Investment Ltd.

Secara keseluruhannya, jumlah wang yang dipercayai hilang melalui 1MDB ialah sebanyak AS$7 bilion atau kira-kira RM28,000 juta.

Dan untuk makluman makcik Felda, jika RM1 juta dalam wang kertas RM50 mungkin lebih kurang sama saiznya dengan seguni baja kelapa sawit, bayangkan jika guni baja itu ditimbun sebanyak 28,000 kampit di tepi ladang mereka.

Dalam hal ini memang melucukan apabila Najib hanya membangkitkan soal RM42,000 juta yang dipertahankannya sebagai tidak hilang, namun langsung tidak berani menyentuh mengenai kehilangan RM28,000 juta atau setidak-tidaknya mengenai RM14,000 juta yang dibayar kepada Aabar BVI yang akhirnya bak kata Mahfuz Omar, adalah sebuah syarikat jebon semata-mata.

Jika tanda-tanda sudah mula kelihatan bahawa 1MDB mengakui ia mungkin mangsa penipuan, siapakah yang sepatutnya dipertanggungjawabkan?

Bekas CEO, Lembaga Pengarah atau Pengerusi Lembaga Penasihat yang tandatangannya adalah wajib dalam setiap urusan?

Yang pasti, 30 juta rakyat Malaysialah menanggung beban kehilangan tersebut.


Tiada ulasan: