Rabu, 20 April 2016

MDB sedia membantu siasatan pihak berkuasa asing

SINAR HARIAN


1MDB -arul kanda


KUALA LUMPUR - 1Malaysia Development Bhd (1MDB) mengulangi kesediaannya untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa asing bagi membantu sebarang siasatan berkaitan syarikat berkenaan.

Bagaimanapun, ketika ini syarikat itu belum dihubungi mana-mana pihak berkuasa asing berhubung siasatan itu," kata Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan, Arul Kanda Kandasamy.

"Kami secara jelas dan terbuka telah menyatakan yang jika kami dihubungi atau diminta untuk membantu, kami akan bekerjasama sepenuhnya, tertakluk kepada protokol antarabangsa berkaitan hal-hal seperti itu," katanya dalam temu bual Bloomberg TV Malaysia pada Selasa.

Beliau ditanya sama ada 1MBD akan memberi bantuan atau penjelasan kepada  mana-mana pihak berkuasa antarabangsa jika diminta, selepas beberapa negara dilaporkan sedang menyiasat syarikat dana pelaburan negara itu.

Kepada soalan mengenai obligasi kewangannya, Arul Kanda berkata, beliau menjangka pembayaran faedah akan dibuat kepada pemegang bonnya ketika ia memasuki tempoh penangguhan lima hari.

Menghadapi risiko kemungkiran bon, beliau menegaskan yang lebihan tunai semasa 1MDB kini berjumlah kira-kira AS$550 juta (RM2.12 bilion) atau 11 kali ganda AS$50 juta (RM192.5 juta) sebagai faedah yang perlu dijelaskan pada 18 April.

Syarikat itu kini dalam pertikaian dengan dana kekayaan negara Abu Dhabi, International Petroleum Investment Company (IPIC), yang sebelum ini bersetuju membayar fedah ke atas bon terlibat.

Arul Kanda berkata, beliau mengharapkan satu penyelesaian yang baik. – Bernama


Tiada ulasan: