Sabtu, 2 April 2016

Mahathir: Penulis surat perlu jawab soalan kekayaannya

MALAYSIAKINI




Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mahu penulis di belakang surat yang dikatakan menjanjikan sumbangan ribun jut ringgit kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak untuk menjawab beberpa soalan penting yang berkaitan dengan 'derma' itu.

Mahathir dalam blognya hari ini, berkata penulis surat itu perlu menjawab soalan mengenai sumber kekayaan, bank serta cara jumlah wang yang besar dipindahkan ke akaun peribadi Najib.

Bekas perdana menteri itu juga menegaskan terdapat perbezaan antara tarikh surat berkenaan dan waktu apabila orang ramai mendapat tahu tentang ‘derma’ tersebut dan mempersoalkan wang dalam akaun peribadi Najib tahun lalu.

Mahathir berkata, surat - bertarikh 1 November 2011 - telah menjawab semua soalan yang hanya dituntut tahun lalu selepas Wall Street Journal mendedahkan AS$681 juta berada di akaun peribadi Najib.

"Surat ini sepatutnya membuktikan bahawa wang itu adalah hadiah namun ia penuh dengan percanggahan mengenai tarikh, jumlah wang dan kekerapan pembayaran.

"Ia seolah-olah penulis, yang mendakwa sebagai 'Putera Saudi Abdulaziz Al-Saud’ pada tahun 2011 mengetahui bahawa pada tahun 2015 kewujudan 'hadiah' brkenaan akan diketahui, terdedah dan penjelasan akan diperlukan,” kata Mahathir.

The Australian Broadcasting Corporation (ABC) telah menerbitkan surat daripada Abdulaziz kepada Najib Selasa lalu.

Dalam surat itu, putera berkenaan menjanjikan AS$375 juta kepada Najib dengan menyatakan bahawa perdana menteri boleh melakukan apa sahaja yang disukainya dengan hadiah berkenaan.

Sementara itu, dalam nada sinis, Mahathir berkata siaran episod selama sejam oleh ABC akan "menjelaskan segala-galanya".

Memetik laporan ABC yang mengesahkan bahawa dana itu adalah sebagai hadiah untuk digunakan sebagai mana yang perdana menteri melihat sebagai sepatutnya, Mahathir mengakui bahawa ini sesungguhnya adalah "berita baik".

"Sekarang televisyen kerajaan perlu menyiarkan berita ABC supaya semua orang akan tahu bahawa Najib adalah betul.

"Tetapi jangan hanya siarkan sebahagian daripada konteks. Tunjukkan keseluruhan siaran ABC untuk membuktikan Najib tidak bersalah Najib," katanya dalam nada menyindir.

"Hanya selepas itu akan rakyat akan yakin. Bahawa Najib hanya bercakap benar, semua yang benar, dan tidak lain kecuali kebenaran."

Tiada ulasan: