Sabtu, 16 April 2016

Lagi MP DAP dilarang masuk Sarawak

MALAYSIAKINI




Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong menyertai gerombolan wakil-wakil rakyat pembangkang yang dilarang masuk ke Sarawak, ketika beliau mendarat di Lapangan Terbang Sibu hari ini.

Beliau dihantar pulang ke Kuala Lumpur dalam penerbangan berikutnya, kata Ahli Dewan Undangan Negeri Pantai Remis dari DAP, Wong May Ing kepada Malaysiakini.

"Beliau ditahan di pejabat imigresen di mana beliau meminta untuk ditunjukkan surat larangan (pengharaman memasuki negeri itu).

"Kemudiannya mengatur dokumentasi beliau dengan AirAsia dan dihantar pulang," katanya ketika dihubungi.

Wong tiba di Sibu bersama Liew dalam penerbangan yang sama, pada 2.45pm.

Liew tidak dapat dihubungi untuk memberi komen.

Wong berkata, beliau meminta pegawai imigresen menunjukkan senarai individu yang dilarang memasuki negeri berkenaan supaya mereka yang tersenarai tidak akan terbang ke Sarawak.

"Namun pegawai imigresen beritahu mereka tidak tahu siapa dalam senarai itu, akan perlu periksa apabila seseorang telah tiba di lapangan terbang," katanya.

Pagi ini, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berjaya melepasi imigresen Sarawak di tengah-tengah kekhuatiran dilarang masuk menjelang pilihanraya negeri pada 7 Mei akan datang.

Ahli-ahli parlimen dari DAP yang turut dilarang memasuki Sarawak ialah Tony Pua, Teresa Kok and Anthony Loke.

Ketua Menteri Sarawak yang juga Ketua BN negeri itu, Tan Sri Adenan Satem mewajarkan pengharaman itu bagi memelihara keharmonian negeri itu.

Turut dilarang masuk ialah Ketua Umno Sungai Besar yang juga Ketua Gerakan Merah, Jamal Md Yunos dan kolumnis kontroversi, Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah.

Pemimpin PKR yang turut menerima nasib yang sama ialah Nurul Izzah Anwar dan Afif Bahardin.


Tiada ulasan: