Ahad, 3 April 2016

KPN perlu sahkan sumber maklumat sebelum arah siasat, kata Shazni Munir


BORHAN AHMAD 
 

Shazni MunirShazni Munir


Ketua Polis Negara (KPN) perlu bersikap profesional dalam melaksanakan tugas dengan memeriksa sumber maklumat yang diperolehi daripada media sosial dan tidak berwewenang memberikan arahan menerusi twitter berdasarkan fitnah daripada 'portal hantu' yang tidak diketahui hujung pangkal kebenarannya, kata Naib Ketua Pemuda Amanah Nasional, Shazni Munir Mohd Ithnin.

Twitter Khalid yang mengarahkan siasatan dilakukan terhadap Munir atas dakwaan menghasut. Twitter Khalid yang mengarahkan siasatan dilakukan terhadap Munir atas dakwaan menghasut. Mengulas arahan Datuk Seri Khalid Abu Bakar di twitter yang meminta siasatan dilakukan terhadap beliau atas kesalahan menghasut, Shazni berkata artikel yang dimaksud KPN bersumberkan laman 'portal hantu' yang telah memutarbelitkan tulisan asal beliau di laman Free Malaysia Today.

"Pagi ini saya memperoleh satu 'printscreen' yang dihantar melalui rakan-rakan di WhatsApp yang memaparkan arahan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar di twitter, 'PCRIC dan Unit Siasatan Khas D5 @PDRMsia ambil tindakan keatas Penghasut ini' yang memaparkan gambar saya dengan pautan daripada blog www.malaysia-today.net

"Setelah saya semak, 'berita' yang dimuatkan ke dalam blog tersebut diambil daripada sebuah 'portal hantu', www.bicara.news.

Portal yang tidak diketahui 'admin' serta sebarang alamat ini memberikan ulasan yang sangat jauh terpesong daripada artikel saya di portal Free Malaysia Today. Saya sekeras-kerasnya menafikan ulasan fitnah yang dibuat portal www.bicara.news tersebut ke atas artikel saya," jelas Shazni.

Menurut beliau, sebagai KPN, Khalid seharusnya menyemak dahulu sumber maklumat yang diperolehi sebelum membuat sebarang arahan kerana memberikan arahan berdasarkan sumber maklumat yang salah adalah satu penganiayaan kepada diri beliausebagai warganegara.

"Kaedah ini tidak betul memandangkan isu utama yang dibangkitkan dalam artikel asal (saya) adalah GST yang jelas membebankan rakyat sepanjang tempoh setahun ini," kata Shazni.

Beliau menganggap insiden ini sebagai satu ugutan bagi mematikan mood penolakan rakyat terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan BN.

"Pihak KPN seharusnya lebih profesional dalam melaksanakan tugas, bukan memberikan arahan di twitter berdasarkan fitnah daripada 'portal hantu' yang tidak diketahui hujung pangkal kebenarannya," tegas beliau.

'Portal hantu' www.bicara.news yang memutarbelitkan artikel Munir yang tersiar dalam Free Malaysia Today. 'Portal hantu' www.bicara.news yang memutarbelitkan artikel Munir yang tersiar dalam Free Malaysia Today

Tiada ulasan: