Ahad, 3 April 2016

Ketiadaan PAS Jejas Jumlah Kehadiran Penyokong Bantah GST

Oleh: RAHMAH GHAZALI
 
 
Tuan Ibrahim Tuan Man.
 
 
BANGI: Keputusan PAS untuk tidak menyertai bantahan anti-GST di Kuala Lumpur pada Sabtu menjejaskan bilangan kehadiran pada perhimpunan itu, kata Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Timbalan Presiden PAS itu berkata walaupun isu cukai barangan dan perkhidmatan (GST) adalah perkara yang penting, bantahan itu kekurangan strategi mobiliti, tidak seperti demonstrasi anjuran parti Islam tersebut.

"Melihat kepada jumlah penyokong yang hadir, ia boleh disifatkan sebagai gagal. Tetapi ia boleh dikatakan berjaya berdasarkan isu yang mereka perjuangkan.

"Apabila rakyat tidak menyertai demonstrasi, ia tidak bermaksud mereka tidak menyokongnya," katanya selepas melancarkan mesyuarat agung tahunan bahagian PAS Putrajaya di sini Ahad.

Terdahulu dalam ucapannya, Tuan Ibrahim berkata keputusan PAS untuk tidak menyertai perhimpunan Bersih 4 pada tahun lalu membuktikan bahawa parti itu adalah pakar dalam menggerakkan penyokong.

Beliau pada mulanya bersetuju agar parti Islam itu menyertai perhimpunan tersebut walaupun terputus hubungan dengan DAP dan beberapa bekas pemimpin parti itu yang menubuhkan Parti Amanah Negara.

"Namun dalam mesyuarat jawatankuasa pusat, presiden menasihatkan kami supaya tidak menyertainya dan kami akhirnya bersetuju dengan beliau," kata Tuan Ibrahim.

Tuan Ibrahim berkata keputusan Datuk Seri Abdul Hadi Awang akhirnya ternyata membawa 'rahmat'.
"Apabila hari itu (Bersih) tiba, kurang 10 peratus penyokong Melayu menyertai demonstrasi tersebut.

"Tanpa PAS, demonstrasi itu telah gagal. Kita tidak pernah sedar bahawa ini merupakan kekuatan kita selama ini," katanya.

Pada Sabtu, penunjuk perasaan yang membantah pelaksanaan GST sejak tahun lalu berkumpul di pusat bandar.

Namun, kehadiran penyokong hanya mencatatkan jumlah kehadiran yang kecil jika dibandingkan dengan perhimpunan bantah GST pada Mei tahun lalu sebelum perpecahan berlaku dalam pakatan pembangkang.

Tiada ulasan: