Rabu, 6 April 2016

Kajian: Majoriti rakyat S'wak percaya Putrajaya tak adil

MALAYSIAKINI




Sebahagian besar rakyat Sarawak percaya mereka dilayan secara tidak adil oleh kerajaan pusat tetapi ramai melihat keadaan mereka menjadi lebih baik sejak menyertai Malaysia, demikian menurut kajian terbaru oleh badan penyelidikan, Merdeka Center.

Lebih separuh daripada rakyat Sarawak yang ditinjau, iaitu sebanyak 54 peratus, percaya bahawa mereka dilayan secara tidak adil oleh Putrajaya.


Ini terutama di kalangan masyarakat Cina dengan 74 peratus daripada mereka berpendirian demikian.
Sentimen itu agak seragam di kalangan penduduk di Sarawak.

Namun terdapat peningkatan mendadak yang ketara bahawa negeri itu dilayan secara tidak adil oleh Putrajaya di kalangan golongan berpendapatan tinggi dan tahap pendidikan tinggi serta juga di kalangan generasi muda.

Bagaimanapun sentimen berkenan adalah terbalik apabila soalan sama ada keadaan Sarawak lebih baik selepas menyertai Persekutuan Malaysia pada tahun 1963.



Hampir separuh daripada rakyat Sarawak yang ditinjau, iaitu 49 peratus, percaya bahawa negeri itu kini lebih baik, manakala satu pertiga daripada mereka, iaitu 34 peratus, percaya keadaan negeri itu lebih buruk selepas bersama Malaysia.

Sebahagian besar rakyat Sarawak yang ditinjau juga memihak negeri itu diberikan autonomi lebih besar dan menyokong kumpulan pro-autonomi Sarawak untuk rakyat Sarawak (S4S).

Tiada ulasan: