Sabtu, 23 April 2016

'DAP korban Batu Kitang bagi jaga hubungan dengan PKR'

MALAYSIAKINI




DAP telah mengorbankan kerusi Bukit Kitang untuk berdamai dengan PKR berhubung pertikaian dalam pembahagian kerusi menjelang pilihan raya negeri Sarawak 7 Mei ini, kata Setiausaha Agung Lim Guan Eng.

Kerusi Batu yang diwujudkan dari kawasan pilihan raya Batu Kawah dan Kota Sentoasa yang diwakili DAP, pada asalnya diperuntukkan untuk pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen, kata Lim.
Kerusi itu, tambahnya, kini akan ditandingi oleh calon PKR, Voon Shiak Ni.

"DAP akan memberi sokongan penuh kepada calon wanita Voon Shiak Ni seperti yang diumumkan oleh Timbalan Presiden PKR yang juga menteri besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali.

"DAP berharap PKR dan DAP boleh bekerjasama dan membantu satu sama lain untuk memastikan kemenangan bersama dan untuk memenuhi misi bersejarah menafikan BN majoriti dua pertiga di Dewan Undangan Negeri Sarawak," kata Lim yang juga ketua menteri Pulau Pinang dalam satu kenyataan hari ini.

DAP juga akan bertanding 30 kerusi dalam pilihan raya negeri Sarawak akan datang, yang akan menyaksikan parti itu bertanding di lebih banyak kerusi bukan majoriti pengundi Cina, kata Lim.

Beliau juga mengecam keras Ketua Menteri Sarawak Tan Sri denan Satem yang melalrang pemimpin Pakatan Harapan masuk ke negeri itu, yang disifatkannya sebagai "satu penyalahgunaan kuasa".

Setakat ini, lebih 40 ahli Parlimen pembangkang, aktivis dan ahli akademik, telah dilarang memasuki Sarawak, termasuk Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli, ahli Parlimen DAP Tony Pua dan Anthony Loke dan juga Presiden AMANAH Mohamad Sabu .

PKR dan DAP Sarawak tidak sekata berhubung pembahagian kerusi dalam pilihan raya negeri 7 Mei ini.

Ini selepas PKR negeri membuat keputusan untuk tidak mengikut arahan pembahagian kerusi oleh kepimpinan Pakatan Harapan pusat dan menentukan senarai calon sendiri.

Beberapa hari yang lalu telah menyaksikan pemimpin PKR dan DAP turun padang untuk menangani perkara itu.

Lim berada di Sarawak sebagai mewakili DAP pusat manakala Azmin Ali datang bagi pihak kepiPengumuman Lim itu dilihat sebagai satu isyarat menyambut gesaan Azmin sebelum ini supaya kedua-dua sekutu lama itu menyelesaikan perkara tersebut.mpinan pusat PKR.

Tiada ulasan: