Jumaat, 22 April 2016

BERSIH selar polis ganggu aktivis promosi Deklarasi Rakyat

 MALAYSIA DATELINE


Bersih 2.0Bersih 2.0


BERSIH 2.0 menyelar tindakan pihak Polis yang terus melakukan intimidasi terhadap aktivis masyarakat sivil dan blogger yang mempromosikan petisyen Deklarasi Rakyat.

Hari ini, pemula petisyen Deklarasi Rakyat di laman Change.org Azrul Khalib disoal siasat di bawah Akta Hasutan 1948, kata Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0.

Difahamkan juga, tujuh individu lain juga bakal disiasat termasuk wakil media, kata kenyataan itu.

"BERSIH menyeru pihak polis untuk menumpukan perhatian ke atas penambahbaikan institusi kepolisan dan bukannya membazirkan masa dan mencampuri hal berkait politik," katanya.

Bagi mereka, pihak polis sepatutnya menumpukan perhatian ke atas siasatan skandal global rasuah terbesar di dalam sejarah Malaysia, iaitu #1MDB.

"BERSIH sekali lagi menyeru agar reformasi institusi harus dilakukan serta-merta agar segala penyalahgunaan kuasa dapat dihentikan.

"Intimidasi sebegini tidak akan berjaya menghentikan kuasa rakyat dan pengkritik-pengkritik terhadap rasuah," kata kenyataan itu.

Semalam, bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia, Ambiga Sreenevasan berkata, beberapa wartawan termasuk dari Malaysiakini dan The Malaysian Insider yang kini telah ditutup mungkin disiasat polis ekoran laporan mereka mengenai Deklarasi Rakyat.

Menurutnya, sehingga kini lapan aktivis dan wartawan dijangka akan dipanggil polis untuk disiasat.

"Saya diberitahu, tujuh atau lapan nama dalam senarai untuk dipanggil itu," kata Ambiga kepada Malaysiakini ketika ditemui semalam di luar balai polis Petaling Jaya.

Tiada ulasan: