Rabu, 9 Mac 2016

Tinjauan M'kini: Lebih 70% sokong Deklarasi Rakyat

MALAYSIAKINI




Satu tinjauan media sosial yang dilakukan Malaysiakini mendapati terdapat sokongan padu terhadap Deklarasi Rakyat dan peranan dimainkan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam gerakan itu.

Daripada 5,852 responden di Facebook dan akaun Twitter Malaysiakini (Bahasa Inggeris), 76.2 peratus memihak perisytiharan itu yang bertujuan untuk menyingkirkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada jawatannya.
 
Bagaimanapun, 11.6 peratus memilih untuk menolak perisytiharan itu dan keputusan pembangkang bekerja dengan Mahathir, 8.8 peratus mengatakan ia tidak akan berjaya, 16 peratus berasa skeptikal dan 7 peratus lagi berkata mereka tidak peduli.

Deklarasi Rakyat untuk 'Menyelamatkan Malaysia' itu ditandatangai Jumaat lalu dan diketuai oleh Mahathir dalam usaha menyingkirkan Najib sebagai PM, serta melaksanakan pembaharuan terhadap institusi negara.

Antara mereka yang menandatangani deklarasi itu ialah timbalan presiden Umno yang digantung jawatannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, ahli-ahli parlimen pembangkang Azmin Ali dan Lim Kit Siang, serta pemimpin masyarakat sivil, Ambiga Sreenevasan dan Maria Chin Abdullah.


Tiada ulasan: