Sabtu, 19 Mac 2016

Suhu Badan Pelatih Polis 40°C - Dr Subramaniam

Oleh: D. KANYAKUMARI
 
 
Datuk Seri Dr S.Subramaniam
 
 
PETALING JAYA: Suhu badan pelatih konstabel berusia 23 tahun yang meninggal dunia selepas mengalami strok haba pada Jumaat adalah 40°C, kata Datuk Seri Dr S.Subramaniam.

Menteri Kesihatan, dalam posting di Facebooknya pada Jumaat berkata polis kadet, Azizan Ayob rebah ketika menjalani aktiviti fizikal di Pusat Latihan Polis (Pulapol) Segamat.

"Beliau dikejarkan ke Hospital Segamat untuk menerima rawatan. Rawatan itu termasuklah bantuan ventilasi di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan dialisis kecemasan.

"Malangnya beliau meninggal dunia akibat masalah ini," kata Dr Subramaniam.

Beliau berkata Azizan telah didiagnosis oleh doktor mengalami strok haba berdasarkan suhu badan 40°C dan tanda-tanda sokongan lain.

"Kami mendapat laporan bahawa ramai yang pergi ke klinik dengan tanda-tanda keletihan disebabkan oleh pendedahan haba," katanya.

Beliau menasihatkan orang ramai agar mengambil langkah berjaga-jaga dan melindungi diri daripada kesan berbahaya akibat keadaan cuaca semasa.

"Banyakkan berada di rumah, pastikan diri sentiasa sejuk dan minum air yang banyak.

"Elakkan latihan fizikal yang berat secara terbuka. Atau dengan kata lain, anda perlu sedar akan potensi bahaya cuaca panas ini," kata Dr Subramaniam.
 
 

Tiada ulasan: