Selasa, 8 Mac 2016

SKMM Sekat 52 Laman Web Sejak Januari Lalu

MSTAR ONLINE


 
 
 
KUALA LUMPUR: Sebanyak 52 laman web dan media baharu telah disekat dan 14 kes penyalahgunaan media sosial disiasat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sejak penubuhan Jawatankuasa Khas Membanteras Penyalahgunaan Media Sosial pada Januari lepas. 

Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari berkata penubuhan jawatankuasa khas itu adalah untuk memperkukuhkan mekanisme kawal selia terhadap penyalahgunaan internet dan media baharu.

"Jawatankuasa dipengerusikan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak dan dianggotai oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), SKMM dan Jabatan Peguam Negara," katanya pada persidangan Dewan Rakyat pada Selasa.

Katanya penubuhan jawatankuasa khas itu bertujuan memastikan tindakan tegasdikenakan terhadap pihak yang menggunakan media sosial untuk menyemai kebencian terhadap institusi kerajaan dan bagi mengelakkan media sosial menjadi punca pencetus kekacauan melalui penyebaran pembohongan, kebencian dan kumpulan ekstremis agama.

Jailani menjawab soalan Datuk Sapawi Ahmad Wasali (BN-Sipitang) tentang langkah diambil kementerian dalam membendung penyalahgunaan media sosial khususnya aplikasi WhatsApp, untuk mencetuskan suasana kegusaran dan kerisauan dalam kalangan orang ramai, terutamanya berkaitan aspek keselamatan. 

Beliau berkata secara keseluruhan, sehingga Februari 2016 sebanyak 22 kestelah disiasat oleh SKMM terhadap penyalahgunaan internet dan media baru, dan 399 laman telah disekat. 

Menurutnya laman web yang disekat terdiri daripada laman web perjudian, penipuan, pelacuran dan yang memaparkan kandungan lucah, jelik, palsu dan sebagainya.-Bernama

Tiada ulasan: