Ahad, 6 Mac 2016

Sah Umno parti feudal



Oleh Subky Latif


TERLALU banyak simpton yang menunjukkan Umno adalah sebuah pertubuhan politik yang amat feudal sama dengan institusi istana yang belum mengenal demokrasi. Kesaksian terbaru itu adalah badan feudal ialah keterangan yang dibuat oleh menteri Datuk Nazri Aziz terhadap penampilan politik Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden Umno yang dilihat tergantung.
     
Nazri yang jarang membuat kenyataan politik menyarankan supaya Muhyiddin melepaskan jawatan Timbalan Presiden sekiranya tidak menyokong Presiden parti dan tidak mahu membantunya.
   
Kata Nazri, mereka menyokongnya dulu kerana dia dilihat menyokongnya untuk jadi Presiden. Apabila dia  tidak menyokongnya lagi, maka pilihannya ialah melepaskan jawatannya.
  
Yang menyokong Najib menjadi Presiden dulu bukanlah orang sependirian dengan Nazri dulu dan sekarang saja. Muhyidin dan penyokongnya juga adalah antara orang yang menyokongnya.
  
Jika Muhyiddin kini hilang keyakinan dan kepercayaan kepada Presiden Umno belumlah boleh dikira Muhyiddin telah melanggar peraturan dan disiplin partinya. Dia belum dihadapkan ke badan disiplin parti. Selagi Umno belum mengesahkannya melanggar disiplin parti, maka dia belum diliha bersalah.
  
Jika dia menegur Presiden, ia adalah dikira langkah yan sihat dalam politik demokrasi. Setiap seorang Umno kepada ketuanya tidaklah mutlak seperti setia kepada Allah dan rasul-Nya. Setia kepada ketua itu tertakluk kepada setianya kepada partinya, kepada bangsanya dan kepada agamanya.
   
Najib bukan maksum dan kini yang mempertikainya lebih ramai daripada yang membodeknya.
   
Kedua, Umno bukan badan feudal yang ketuanya tidak boleh dikritik dan dibetulkan.
   
Ketiga, Umno bukan sebuah parti seperti parti komunis yang ketuanya tidak boleh ditegur baik secara terang mahupun secara tersembunyi.
  
Atas faktor-faktor itu maka tidaklah menjadi kesalahan jika orang Umno menegur Umno terutama pemimpin yang tidak popular yang dipertikai oleh semua.
  
Muhyiddin sekarang bukan menegur Najib kerana isu 1MDB dan derma RM2.6 bilion saja, tetapi ia menegur Umno kerana merampas hanya sebagai Timbalan Presiden Umno. Sebagai Timbalan Presiden dia ada hak untuk bercakap sebagai Timbalan Presiden baik dalam Perhimpunan Agung atau mana-mana perjumpaan yang dianjurkan oleh parti dan penyokongnya.
  
Mana ada peraturan dalam Umno dan mana-mana badan politik jua, Timbalan Presiden tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam Perhimpunan Agungnya? Di bawah peraturan mana Umno menafikan hanya dalam perhimpunan yang lalu.
  
Tidakkah menghalangnya itu Presiden dan Majlis Tertinggi parti itu telah mencabul perlembagaan partinya dengan sekaligus melanggar peradaban parti itu.
   
Latar belakang inilah yang menyebabkan Muhyiddin selepas tidak jadi Timbalan Perdana Menteri membuat beberapa teguran kepada pimpinan Umno.
   
Jika Umno mahu menekan Muhyiddin kita kata Umno jadi parti feudal, maka orang tanya apakah tidak senang pimpinan PAS terhadap kenyataan Husam Musa terhadap PAS, maka PAS juga sudah jadi feudal?
   
Muhyiddin ada jawatan dalam parti tetapi Umno rampas hak berperanan dalam partinya. Husam tidak pegang apa-apa jawatan dalam parti sekarang, tetapi tidak dihalang Husam untuk membantu PAS dari dalam dan dari luar.

Sebelum Husam ada kedudukan dalam parti dia beri banyak khidmat parti. Apbila dia tidak ada jawatan, dia tidak dihalang buat seperti dulu.
   
Dia tak datang itu adalah masalah dia. Muhyiddin mahu datang kepada partinya tetapi dia tidak dikehendaki.
   
Maka tidak sama menyamakan keduanya. Dengan demikian Umno sudah sah feudal tetapi PAS belum boleh disamakan dengan feudalisma Umno itu.

Tiada ulasan: