Rabu, 9 Mac 2016

Pua: Jawapan RM27 juta SRC ke akaun Najib 'hina' Parlimen

MALAYSIAKINI




Keengganan Kementerian Kewangan untuk menjelaskan bagaimana wang RM27 juta dari SRC International berada di akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak adalah satu penghinaan kepada Parlimen, kata Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua.

Kementerian itu dalam jawapan bertulis di Parlimen hari ini berkata syarikat milik negara itu tidak mempunyai maklumat mengenai wang RM27 juta yang disalurkan kepada akaun bank menteri kewangan dan bahawa ia hanya spekulasi media.

Bagaimanapun, Pua berkata, laporan media mengenai perkara itu adalah berdasarkan carta jejak wang oleh Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang mendedahkannya pada sidang akhbar untuk membersihkan Najib daripada sebarang salah laku pada bulan Januari lalu.

"Tetapi PM sekarang enggan menjelaskan wang RM27 juta itu atau pun menafikan kewujudannya.

"Memalukan! Ini satu penghinaan kepada Parlimen," kata Pua dalam Facebook.

Pua dalam soalan bertulisnya di Parlimen menyoal mengapa wang RM27 juta itu dimasukkan ke dalam akaun bank Najib.

"SRC tidak mempunyai sebarang maklumat berkenaan isu penyaluran wang ke akaun Menteri kewangan dan ia juga adalah berdasarkan laporan berita oleh sebuah portal yang tidak dapat ditentukan kesahihan sumber beritanya.

"Sehubungan dengan itu, di bawah Peraturan Mesyuarat 23(1)(i), perkara ini tidak perlu dijawab kerana ia adalah satu pertanyaan yang meminta penerangan berkenaaan perkara di dalam surat khabar," petik jawapan kementerian kewangan.

Pua juga meminta kerajaan menyatakan tujuan SRC International membuat bayaran sebanyak RM170 juta antara 8 Julai sehingga 8 Ogos 2014 kepada Syarikat Putra Perdana Consturction,

Tiada ulasan: