Sabtu, 12 Mac 2016

Polis didesak halang himpunan bertujuan hasut rakyat

Polis didesak halang himpunan bertujuan hasut rakyat
Sidang media yang turut dihadiri 147 wakil daripada 191 bahagian Umno. –Foto Sinar Online oleh RAZIATUL HANUM A.RAJAK
 
 
KUALA LUMPUR - Ketua Umno Bahagian seluruh negara mendesak polis bertindak tegas dan menghalang penganjuran perhimpunan haram oleh mana-mana pihak khususnya pembangkang yang bertujuan menghasut rakyat.

Wakilnya, Datuk Mohd Yusof Kassim, Datuk Mohd Yusof berkata, polis juga perlu menghalang 'roadshow', demonstrasi jalanan serta apa-apa usaha menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak secara tidak demokratik.

"Kami juga mendesak kerajaan bertindak tegas dan menguatkuasakan segala peruntukan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang menggugat sistem pemerintahan negara," katanya ketika membaca deklarasi yang turut dihadiri 147 wakil daripada 191 bahagian Umno.

Sebelum ini, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim mengumumkan bakal menganjurkan satu perhimpunan 27 Mac ini bagi membantah kepimpinan Najib.

Dalam deklarasi sama, Mohd Yusof yang juga Ketua Umno Bahagian Batu Gajah berkata, pihaknya juga mengecam tindakan segelintir pemimpin Umno khususnya bekas Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Umno Bahagian Jerlun, Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang bersekongkol dan bersubahat dengan agenda pembangkang.

"Kami mendesak Majlis Tertinggi Umno dan Lembaga Disiplin Umno mengambil tindakan disiplin ke atas ahli-ahli parti yan terlibat dalam Deklarasi Rakyat itu.

"Kami juga sepakat desak kerajaan tamatkan serta merta segala jawatan yang dipegang oleh mana-mana pemimpin atau bekas pemimpin Umno-BN dalam kerajaan atau GLC yang secara jelas merosakkan sistem demokrasi berparlimen serta Raja Berperlembagaan," katanya.

Baru-baru ini, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengetuai gerakan menandatangani Deklarasi Rakyat menolak Najib yang turut disertai beberapa pemimpin pembangkang, Muhyiddin dan Mukhriz.


Tiada ulasan: