Sabtu, 19 Mac 2016

Pendaki maut ketika dibawa turun dari Gunung Datuk

Pendaki maut ketika dibawa turun dari Gunung Datuk
Mayat mangsa dibawa turun oleh pasukan penyelamat. - Foto Sinar Harian oleh NOR AINNA HAMZAH
 
 
REMBAU - Seorang lelaki disahkan maut oleh paramedik ketika pasukan penyelamat dalam perjalanan membawa mangsa turun dari Gunung Datuk, di sini.

Dalam kejadian berkenaan, mangsa, Chung Kwok Kwong, 54, beralamat di Petaling Jaya, Selangor disahkan maut di ketinggian kira-kira 200 meter dari aras laut pada jam 1.05 petang tadi.

Menurut Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Rembau, Penolong Penguasa Bomba, Mohd Fuad Majid, mangsa memulakan pendakian pada jam 9.00 pagi bersama 17 rakan.

"Ketika dalam perjalanan mendaki ke puncak, mangsa mula mengadu sakit di bahagian dada pada aras kira-kira 800 meter dari aras laut dan rakannya membuat keputusan untuk berpatah balik.

"Bagaimanapun, keadaan mangsa semakin lemah dan rakan mangsa menghubungi talian 999 bagi meminta bantuan dan sebaik menerima panggilan pada jam 11.13 pagi kita bergegas ke lokasi kejadian," katanya ketika ditemui Sinar Harian di lokasi kejadian, di sini, tadi.

Fuad berkata, pasukan penyelamat terdiri daripada bomba, JPAM, ranjer hutan dan dengan bantuan pendaki lain mengambil masa selama hampir tiga jam bagi membawa mangsa turun ke tapak kaki Gunung Datuk.

Menurutnya, mangsa berjaya dibawa turun kira-kira jam 1.50 petang.

Mayat mangsa di bawa ke Hospital Tampin bagi proses bedah siasat.


Tiada ulasan: