Ahad, 27 Mac 2016

Minggu ketiga Dewan Rakyat kecoh kenyataan 'bohong'

SINAR HARIAN


Dewan Rakyat
Dewan Rakyat
 
 
KUALA LUMPUR - Persidangan Dewan Rakyat minggu ini 'kecoh' dengan kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang didakwa berbohong mengenai harga rumah mampu milik yang ditetapkan kerajaan persekutuan.

Lim yang kini terpalit dengan isu kontroversi pembelian banglo yang didakwa di bawah nilai pasaran itu, turut diperintah keluar dewan kerana menimbulkan kekecohan semasa sesi penggulungan titah Yang di-Pertuan Agong pada Rabu lepas.

Kekecohan berlaku apabila Lim mendesak Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan menarik balik perkataan 'bohong' yang dilemparkan kepadanya minggu lepas berhubung isu rumah mampu milik di Pulau Pinang.

Abdul Rahman berkata perkataan 'bohong' itu ditujukan kepada fakta Lim dan bukan ditujukan kepada Lim berikutan satu video yang dimuat naik di Internet yang menyiarkan Lim berkata harga rumah mampu milik RM400,000 seunit di Pulau Pinang adalah selaras dengan harga yang ditetapkan oleh kerajaan persekutuan.

Harga maksimum rumah mampu milik yang ditetapkan kerajaan persekutuan adalah bernilai RM300,00 seunit.

Setelah meneliti hujah Abdul Rahman, Ismail memutuskan bahawa perkataan 'bohong' itu tidak ditujukan kepada Lim tetapi kepada kenyataan yang dikeluarkannya berkaitan harga rumah mampu milik.

Namun, Lim tetap tidak berpuas hati dan membuat kecoh.

Ismail memerintahkan Lim keluar di bawah Peraturan Mesyuarat 44, kerana gagal mematuhi arahan Yang Dipertua yang berkali-kali memintanya duduk, manakala Teo Kok Seong (DAP-Rasah) turut diperintah keluar dewan kerana membuat rakaman di dalam Dewan.

Mengikut Peraturan-peraturan Berbahas 36(4) Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat, adalah menjadi kesalahan bagi Ahli-ahli Dewan yang menggunakan bahasa kurang sopan (biadap) atau membuat pernyataan yang seksis.

Abdul Rahman yang kemudiannya menyambung semula penggulungannya berkata, tindakan Lim itu sudah diduga: "Beliau menggunakan taktik lama untuk diarahkan keluar dewan, kemudian di luar dewan membuat sidang media dan menangis meraih simpati," katanya.

Lim kini terpalit dalam isu kontroversi pembelian banglo di Pulau Pinang didakwa di bawah nilai pasaran.

Pada persidangan Dewan Rakyat 17 Mac lepas, Datuk Shabudin Yahaya (BN-Tasek Gelugor) meminta Jabatan Penilaian dan Pembangunan Harta membuat penilaian berhubung banglo berharga RM2.8 juta yang dibeli oleh Lim di Jalan Pinhorn, sedangkan nilai banglo itu melebihi daripada harga berkenaan.

Shabudin yang juga Pengerusi Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang turut meminta SPRM menyiasat dakwaan penjualan beberapa lot tanah di Pulau Pinang yang dikatakan asalnya diperuntukkan untuk pembinaan rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin.

Minggu ini juga menyaksikan kesemua 31 kementerian selesai menggulung titah Yang di-Pertuan Agong. -Bernama


Tiada ulasan: