Sabtu, 5 Mac 2016

MAHATHIR TERUS MEREPUTKAN NAJIB


shahbudindotcom


Percubaan menggambarkan kedudukan Najib Razak di dalam UMNO semakin kukuh berikutan tindakan Tun Mahathir Mohamad bersama parti-parti pembangkang dan masyarakat sivil menandatangani Deklarasi Rakyat, Jumaat lalu, boleh dianggap sudah tidak bermakna dan perbuatan sia-sia.

Ia mungkin sesuai sekadar untuk mendamaikan jiwa sendiri atau barangkali merupakan "bodek manja" buat Najib semata-mata.
 
 
 
 
Yang sepatutnya diperhitungkan ialah makin kukuhkah kedudukan Najib di hati rakyat selepas ini?

Tun Mahathir, dengan wibawa dan pencapaian cemerlangnya selama ini, amat berpengaruh di kalangan rakyat, khususnya golongan pertengahan serta masyarakat perniagaan.

Tindakannya keluar UMNO pada 2008, walaupun hanya diikuti oleh Siti Hasmah dan Sanusi Junid, telah merudumkan pencapaian BN kepada 140 kerusi dan hilang lima negeri sedangkan keputusan pilihanraya 2004 adalah paling cemerlang dalam sejarah iaitu 198 kerusi Parlimen.

Oleh itu, keluarnya Tun Mahathir daripada UMNO sekali lagi dan kemudian berjaya berpakat dengan parti-parti pembangkang yang sudah pun ada sokongan 52 peratus undi popular untuk terus memberi tekanan kepada Najib, hanya "orang gila" saja yang tidak bimbang dengannya.

Dalam situasi itu, apa ertinya lagi jika Zahid Hamidi dan Abdul Rahman Dahlan ingin terus berbangga kononnya tindakan Tun Mahathir itu menjadikan kedudukan Najib di dalam UMNO bertambah kukuh berbanding sebelumnya.
 
 
 
 
Siapa peduli kalau sekadar kukuh dan padu di kalangan 3.4 juta ahli UMNO sedangkan perhitungan Tun Mahathir kini lebih bertujuan mereputkan lagi kedudukan Najib di kalangan kira-kira 17 juta pengundi. 

Jalan terbaik mungkin dengan mulai belajar menjadi pembangkang pula.


Tiada ulasan: