Isnin, 14 Mac 2016

Kerjasama Dengan Tun M Sukar, Tapi Perlu - Guan Eng

Oleh: D. KANYAKUMARI
 
 
Lim Guan Eng
 
 
KUALA LUMPUR: Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata adalah sesuatu yang sukar untuk bekerjasama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad, tetapi tindakan itu perlu dilakukan.

Bekas perdana menteri itu, bersama dengan kira-kira 50 ahli politik dan aktivis dari kedua-dua belah jurang politik telah menandatangani 'Deklarasi Rakyat' untuk menggulingkan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai perdana menteri.

Bercakap pada sidang media di Parlimen di sini pada Isnin, Guan Eng berkata semua orang perlu mengenepikan masalah peribadi demi kepentingan negara.

"Saya fikir kita bersetuju mengenai deklarasi 'Selamatkan Malaysia'. Jika anda ingin bercakap tentang perasaan peribadi dan penderitaan peribadi kita, saya fikir kisah itu tidak akan bermula.

"Jadi adakah kita lebih besar daripada negara kita? Saya rasa itu adalah soalan yang kita mesti tanya. Jika kita rasa kita lebih besar daripada negara kita, maka tiada apa yang akan berlaku," kata Guang Eng.

Beliau berkata rakyat perlu membincangkan masa depan Malaysia dan bergerak ke hadapan.

"Jika anda berpegang kepada status quo, ringgit dan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) akan terus menyebabkan penderitaan kepada ramai orang.

"Jadi 'Selamatkan Malaysia' perlu diberi perhatian serius," katanya.

Ditanya sama ada terdapat beberapa bentuk kepercayaan antara penandatangan deklarasi itu, Guan Eng berkata ia bukan tentang kepercayaan.

"Kita bercakap mengenai naratif cerita ini terlebih dahulu sebelum kita bercakap mengenai kepercayaan.

"Kami bermula atas dasar ini dulu. Kepercayaan mengambil masa untuk dibina. Kami tidak akan mengatakan bahawa tidak ada masalah timbul," katanya.
 
 

Tiada ulasan: