Rabu, 16 Mac 2016

Kerajaan tidak bercadang bubar 1MDB

BERNAMA




Kerajaan tidak bercadang membubarkan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) buat masa ini, menurut Kementerian Kewangan.

Kementerian Kewangan dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat berkata 1MDB merupakan projek jangka panjang untuk mengambil peluang ke atas pelaburan dan kepakaran antarabangsa bagi melabur dalam projek yang mempunyai nilai pengganda tinggi serta berinovasi.

"Antara pelaburan yang dijalankan 1MDB adalah Tun Razak Exchange (TRX), Bandar Malaysia dan sektor tenaga," menurut Kementerian Kewangan dalam jawapan bertulis kepada Dr Ko Chung Sen (DAP-Kampar) hari ini.

Dr Ko bertanya mengenai pencapaian 1MDB setakat ini untuk memacu Malaysia ke arah 2020 sejak ditubuhkan pada 2009.

Beliau juga ingin tahu adakah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak meluluskan kesemua keputusan dan transaksi penting serta sama ada 1MDB akan dibubarkan sebelum 2020.

Kementerian Kewangan dalam jawapan bertulis itu menyatakan TRX telah dikenal pasti oleh kerajaan sebagai projek permulaan dalam Program Transformasi Ekonomi bagi mencapai lebih dua kali ganda pendapatan per kapita menjelang 2020.

"Projek yang dianggarkan mempunyai nilai pembangunan kasar sebanyak RM40 bilion dan mempunyai jangka masa pembinaan selama 15 tahun itu mempunyai visi membangunkan Kuala Lumpur sebagai hab kewangan antarabangsa selaras dengan hasrat kerajaan menjadikan TRX sebuah bandar raya global," menurut kenyataan itu.

Mengenai Bandar Malaysia pula, Kementerian Kewangan berkata projek itu merupakan projek pembangunan semula lapangan terbang lama Sungai Besi di atas tanah seluas 196.7 hektar yang akan dilaksanakan sebaik sahaja proses pemindahan fasiliti Pangkalan Udara Kuala Lumpur selesai dilaksanakan.

"Sebahagian besar daripada kawasan projek itu turut diperuntukkan untuk pembangunan Rumah Mampu Milik," menurut jawapan itu.

Menurut Kementerian Kewangan, sektor tenaga pula merupakan satu daripada sektor fokus 1MDB menerusi anak syarikatnya Edra Energy. 1MDB merupakan pengeluar tenaga bebas antarabangsa terkemuka di Asia Tenggara dengan portfolio loji janakuasa dan penyahgaraman di lima negara.

Menurut jawapan itu, walaupun 1MDB berhadapan dengan isu ketidakserasian antara aliran masuk daripada operasi perniagaan serta penjualan aset dengan aliran keluar pembayaran keluar faedah hutang dan prinsipal, namun kerajaan mengambil pelbagai langkah dengan menjalankan kajian strategik serta melaksanakan Pelan Rasionalisasi.

"Antara hasil pelaksanaan Pelan Rasionalisasi adalah pembayaran semula hutang sebanyak US$975 juta dengan International Petroleum Investment Co (IPIC) di mana pelaksanaan kertas terma terikat dengan IPIC dijangka mengurangkan hutang syarikat sehingga RM16 bilion dan lebih RM1 bilion tanah di TRX telah dijual," menurut jawapan itu.-Bernama

Tiada ulasan: