Jumaat, 11 Mac 2016

Keputusan kes Aminulrasyid 24 Mac ini

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini menetapkan tarikh baru untuk menyampaikan keputusan dalam saman RM50 juta yang difailkan oleh keluarga remaja Aminulrasyid Amzah yang mati ditembak polis kira-kira enam tahun lalu.
 
Peguam Latheefa Koya hari ini memberitahu pemberita bahawa keputusan berhubung saman terhadap polis dan kerajaan akan dibuat pada 24 Mac, jam 3 petang.
 
"Beberapa penjelasan perlu disahkan. Ini perkara biasa.
 
"Selepas hujah bertulis, jika hakim mempunyai soalan, peguam akan diminta untuk menjelaskan," kata Latheefa yang mewakili plaintif selepas menemui Hakim Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim di kamar.
 
Ibu Aminulrasyid, Norsiah Mohammad, 66, dan kakak sulung remaja itu, Nor Azura Amzah, 45, selaku plaintif menamakan Jenain, bekas Ketua Polis Selangor Tan Sri Khalid Abu Bakar (kini Ketua Polis Negara), Ketua Polis Daerah Shah Alam, Ketua Polis Negara dan kerajaan Malaysia selaku defendan.
 
Ketika ditemui di luar mahkamah, Norsiah berkata beliau berharap kebenaran akan terserlah.
 
“Saya sentiasa berdoa agar kebenaran akan terserlah. Dulu saya banyak beri komen tetapi sekarang saya hanya akan berdoa.
 
"Jika kita ingat Allah, Allah akan ingat kita," katanya.
 
Saman itu difailkan untuk menuntut ganti rugi hampir RM50 juta bagi kematian Aminulrasyid akibat luka tembakan di kepala yang didakwa disebabkan oleh kecuaian polis.
 
Pada November 2013, Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang melepaskan dan membebaskan Korporal Jenain Subi daripada tuduhan menyebabkan kematian Aminulrasyid ketika mengejarnya di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11, Shah Alam antara pukul 1.10 pagi dan 2 pagi pada 26 April 2010.
 
Ketika membebaskan Jenain pada 2012, Mahkamah Tinggi memutuskan anggota polis itu tidak berniat menyebabkan kematian Aminulrasyid, tetapi menembak kereta yang dipandu remaja itu dengan tujuan menghentikannya

Tiada ulasan: