Sabtu, 12 Mac 2016

Kementerian kesihatan cadang tambah doktor pakar

SINAR HARIAN


Hilmi Yahaya
Hilmi Yahaya
 
 
BALIK PULAU - Kementerian Kesihatan akan berbincang dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk menambah perjawatan bagi doktor pakar dalam usaha menangani kekurangan doktor pakar di hospital kerajaan.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata, terdapat ramai graduan perubatan terpaksa menunggu lama untuk mendapat tempat di hospital kerajaan berikutan kekosongan yang ada tidak mencukupi.

"Masalahnya sekarang adalah kekurangan perjawatan. Ada graduan perubatan yang menjalani latihan di hospital kerajaan terpaksa menunggu lama untuk mendapat jawatan sebagai pegawai perubatan.

"Doktor ada tetapi perjawatan kurang...kita tak boleh isi juga. Sekarang ini nisbah kita adalah seorang doktor untuk 600 pesakit. Kita memerlukan jumlah doktor sekali ganda menjelang 2020 iaitu seorang doktor untuk 400 pesakit. Kita giat berbincang dengan JPA tentang perkara ini," katanya kepada pemberita selepas melepaskan 1,500 peserta Jamboree Mountainbike Balik Pulau, di Politeknik Balik Pulau di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai langkah jangka panjang oleh Kementerian Kesihatan bagi mengatasi masalah kekurangan doktor pakar di hospital kerajaan.

Dr Hilmi berkata, selain masalah kekurangan perjawatan, faktor gaji turut menyebabkan kebanyakan graduan perubatan tidak berminat berkhidmat dengan hospital kerajaan.

"Dalam 800 sehingga 1,000 perjawatan yang ditawarkan, setengah daripadanya telah meletakkan jawatan. Tidak dinafikan tangga gaji (doktor) hospital kerajaan kurang berbanding dengan swasta. Kita akan cuba meningkatkan lagi...ia adalah antara yang kita lihat sekarang," katanya.

Beliau berkata pihaknya turut berbincang dengan JPA untuk menambah jumlah elaun kepada doktor yang bertugas di kawasan luar bandar supaya mereka berminat untuk kekal berkhidmat dengan hospital kerajaan.

Bagaimanapun, Dr Hilmi berkata, terdapat graduan perubatan yang bersemangat untuk berkhidmat di hospital kerajaan dan tidak menghiraukan tentang gaji.

"Kita amat menghargai sikap mereka membantu kerajaan, nak bantu rakyat," katanya. - Bernama

Tiada ulasan: