Rabu, 23 Mac 2016

Gerhana bulan penumbra malam ini

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Orang ramai berpeluang menyaksikan fenomena gerhana bulan penumbra yang pernah dikaitkan dengan pelbagai mitos, hari ini. 
 
Gerhana bulan berlaku ketika fasa bulan penuh dan pada masa sama melintasi bayang bumi.
 
Angkasa Negara (ANGKASA) dalam kenyataannya berkata, kitaran penuh fenomena itu bermula pada jam 5.39 petang apabila bulan mula memasuki zon penumbra, iaitu bayang-bayang yang terhasil apabila pancaran matahari dihalang oleh bumi. 
 
"Kemuncak gerhana akan berlaku pada jam 7.47 malam dan fenomena itu dijangka berakhir pada jam 9.59 malam selepas bulan mulai keluar dari zon penumbra. 
 
"Orang ramai disaran melihat arah timur menggunakan binokular atau teleskop, iaitu arah bulan terbit untuk menyaksikan kitaran penuh fenomena ini.
 
"Ada kemungkinan gerhana bulan tidak jelas jika dilihat dengan mata kasar disebabkan zon penumbra bumi yang kurang gelap berbanding bayang-bayang umbra bumi," katanya. 
Umbra bumi berlaku apabila matahari, bumi dan bulan berada dalam satu garisan lurus. 
 
Keadaan itu mewujudkan umbra bumi berikutan cahaya dipancarkan matahari dihalang oleh bumi. 
 
Mengikut kenyataan itu, orang ramai berpeluang menyaksikan fenomena yang pertama seumpamanya tahun ini menerusi program Gerhana Bulan Penumbra di Planetarium Negara. 
 
"Program anjuran ANGKASA bersama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi serta Pembekal Peralatan Starfield ini akan bermula pada jam 7.30 malam. 
 
"Ia bertujuan memberi pendedahan, selain menanam minat terhadap ilmu astronomi dalam kalangan masyarakat apabila menyaksikan fenomena gerhana ini. 
 
"Fenomena gerhana bulan yang kedua tahun ini dijangka berlaku pada 17 September depan," katanya.
 
 

Tiada ulasan: