Rabu, 23 Mac 2016

Enam anggota penguat kuasa ditahan terima rasuah

SPRM
SPRM


PETALING JAYA - Enam anggota penguat kuasa antara sembilan  individu ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)  Selangor  kerana  disyaki meminta dan menerima rasuah daripada pemandu teksi dan kereta sapu yang mengambil penumpang  secara tidak sah di  Lapang Terbang Antarabangsa KLIA 1 dan KLIA2, petang tadi.

Pengarah  SPRM Selangor, Datuk Norazlan Mohd Razali  berkata, lima yang ditahan berusia 50 hingga 60 tahun bertugas sebagai pembantu penguat kuasa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan seorang anggota penguatkuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

“Manakala tiga lagi merupakan pemandu teksi  yang menawar dan memberi rasuah kepada anggota penguat kuasa.

“Tangkapan oleh SPRM hari ini untuk membela nasib pemandu teksi yang selama ini tertekan dengan kehadiran teksi yang tidak mempunyai permit di KLIA tetapi boleh mengambil penumpang,” katanya kepada Sinar Harian.

Hasil siasatan sindiket berkenaan telah membuat bayaran mingguan kepada pegawai penguatkuasa  berkenaan sebanyak lebih kurang RM600 ke RM720 bagi lima hingga  enam pengusaha teksi. Ke semua mereka yang  ditahan dijangka akan direman esok.


Tiada ulasan: