Selasa, 8 Mac 2016

Eksport Malaysia Jatuh Negatif 2.8 Peratus. Jauh Dari Jangkaan. Punca?

BERITA SEMASA
 
 
Eksport Malaysia Jatuh Negatif 2.8 Peratus. Jauh Dari Jangkaan. Punca?


eksport malaysia


Untuk makluman anda semua eksport utama di Malaysia adalah terdiri daripada kayu kayan, minyak mentah, gas, minyak sawit, elektrik dan elektronik, getah, dan produk petroleum.
Walaubagaimanapuan melihatkan data statistik yang dikeluarkan baru-baru ini oleh Jabatan Statistik Negara berkenaan dengan prestasi eksport Malaysia pada Januari 2016 tidak mencapai sasaran yang telah ditetapkan.

Disasarkan eksport Malaysia berada pada paras 2.5 peratus termasuk dari Reuters. Tetapi merosot kepada negatif 2.8 peratus. Mengejutkan penganalisis ekonomi yang mana LNG mencatatkan prestasi eksport terburuk pada Januari 2016 sekaligus kejatuhan buat pertama kalinya dalam tempoh 8 bulan terakhir.

Punca Kejatuhan Eksport Malaysia?

 

KLIK SINI: Pakar Ekonomi Kata Kejatuhan Ringgit Malaysia Tidak Bantu Export Malaysia!
  1. Kelembapan dan pertumbuhan ekonomi China
  2. harga global untuk penghantaran komoditi yang masih lemah dan tidak menentu
  3. permintaan global yang juga masih lemah
  4. Kejatuhan nilai ringgit Malaysia sedikit sebanyak memberikan kesan langsung
Walaubagaimanapun pada ketika ada sedikit berita yang agak mengembirakan, semoga ianya berpanjangan apabila disemak prestasi ringgit terus mengukuh untuk beberapa hari terakhir ini selepas harga minyak dunia menunjukkan prestasi memberangsangkan termasuklah minyak jenis Brent yang mencatatkan paras $40 dollar setong untuk sekian lama.

P/S : Berita Semasa berharap agar eksport Malaysia dapat naik semula untuk eksport Malaysia bagi siri data bulan Februari 2016 ini pula. Insyaallah.

PP/S : Anda boleh rujuk data dan statistik terkini yang dikeluarkan seperti pada gambar-gambar di bawah ini….


pertumbuhan ekonomi ekonomi malaysia perkembangan ekonomi import malaysia barangan eksport utama malaysia ekonomi malaysia

Tiada ulasan: