Sabtu, 19 Mac 2016

Azizan Sihat Dari Segi Fizikal, Perubatan Untuk Jalani Latihan

Oleh: NATASHA JOIBI
 
 


PETALING JAYA: Pelatih konstabel, Azizan Ayob cukup sihat dari segi fizikal dan perubatan untuk menjalani latihan di Pusat Latihan Polis (Pulapol) Segamat.

Azizan dimasukkan ke Hospital Segamat selepas rebah ketika menjalani latihan pada Selasa lalu.

Beliau meninggal dunia pada 10.26 malam Rabu. Dilaporkan, Azizan meninggal dunia akibat strok haba.

Azizan merupakan antara 476 pelatih yang melaporkan diri di Pulapol Segamat pada 13 Mac lalu.

Timbalan Pengarah Pengurusan (Latihan) Bukit Aman, DCP Datuk Mohd Fuad Abdul Latiff menjelaskan bahawa hanya pemohon berkelayakan dari segi fizikal dan perubatan perubatan dan fizikal yang ditawarkan untuk menjalani program latihan selama enam.

"Ia adalah kewajipan bagi pemohon yang menjalani pemeriksaan kesihatan di hospital kerajaan secara menyeluruh bagi memastikan mereka sihat untuk menyertai program ini.

"Pemeriksaan kesihatan terdiri daripada penilaian terhadap penglihatan bagi menentukan sama ada mereka buta warna dan juga memeriksa pendengaran serta keadaan jantung mereka," jelasnya.

Mohd Fuad berkata, pemohon juga perlu mengemukakan bukti sebelum Pesuruhjaya Sumpah mengesahkan mereka berkelayakan dari segi fizikal dan perubatan bagi menyertai pasukan polis, selain tidak terlibat dengan jenayah.

Komandan Pulapol Segamat dihubungi sebaik mengetahui insiden yang menimpa Azizan.

"Saya beritahu supaya mengkaji laporan perubatan Azizah - dan mendapati tiada masalah," kata Mohd Fuad.

Menurut Mohd Fuad, keadaan Azizan adalah jarang berlaku dan ia merupakan insiden terpencil.

"Kita lihat ribuan pelatih lelaki dan wanita menjalani latihan yang sama. Tetapi lain orang mempunyai keupayaan dan metabolisme yang berbeza untuk berdepan dengan keadaan panas.

"Saya difahamkan Azizan hanya beberapa hari menjalani latihan ketika rebah. Masa itu cuaca mendung," katanya sambil menambah pelatih lain tidak terjejas.

Ditanya jika Pulapol akan mengkaji semula rejimen mereka berikutan insiden itu, Mohd Fuad berkata, mereka akan melihat perkara tersebut secara serius selepas meneliti keputusan bedah siasat bagi mengelakkan kejadian berulang.

"Adalah wajib untuk pelatih menjalani rejiman yang ketat bagi memastikan mereka bersedia untuk menjadi anggota polis.

"Latihan untuk pelatih dari segi fizikal dan mental adalah mencabar kerana anggota polis berdepan dengan risiko. Mereka sentiasa bergerak ke sana-sini dan bekerja lebih panjang," katanya.

Tiada ulasan: