Selasa, 2 Februari 2016

Laporan akhir audit 1MDB tetap dibentang bulan ini

SINAR HARIAN


Hasan Arifin
Hasan Arifin - Foto Sinar Harian oleh ROSLI TALIB


KUALA LUMPUR - Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) menegaskan bahawa Jabatan Audit Negara (JAN) tetap akan membentangkan laporan akhir terhadap pengauditan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bulan ini.

Pengerusinya, Datuk Hasan Arifin dengan itu mengkritik laporan sebuah portal berita hari ini yang mendakwa JAN gagal menepati tarikh pembentangan laporan akhir pengauditan itu yang dijadualkan bulan ini.

"Laporan tidak berasas dan tidak bertanggungjawab itu jelas bertujuan merosakkan reputasi dan kredibiliti PAC serta JAN yang sentiasa komited dalam melakukan pengauditan yang telus dan akauntabiliti terhadap 1MDB demi kepentingan rakyat.

"PAC menegaskan bahawa JAN akan tetap membentangkan Laporan Akhir Terhadap Pengauditan 1MDB pada Februari ini," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Hasan juga mahu semua pihak meyakini dan meletakkan kepercayaan terhadap jawatankuasa itu yang terdiri daripada pelbagai parti, termasuk pembangkang.

"Tidak ada perkara yang harus dilindungi dan laporan PAC adalah berdasarkan kepada maklumat yang tepat dan benar," katanya.

Dalam isu lain, Hasan berkata PAC kesal dengan tindakan pihak Peguam Negara Switzerland yang mengeluarkan kenyataan media berhubung isu 1MDB tanpa berurusan terus dengan kerajaan Malaysia.

Tegas beliau, tindakan mengeluarkan kenyataan akhbar boleh menimbulkan banyak spekulasi dan tidak berasaskan kepada fakta yang tepat.

Peguam Negara Switzerland Michael Lauber baru-baru ini membuat kenyataan mengenai siasatan 1MDB. - Bernama


Tiada ulasan: