Rabu, 13 Januari 2016

Sembilan keping gambar diambil dari rumah Awie

SINAR HARIAN


Awie
Awie


KUALA LUMPUR - Mahkamah Majistret Ampang di sini diberitahu sembilan keping gambar diambil di rumah sewa penyanyi rock Awie, di Ukay Bestari di sini, tempat dia didakwa mencederakan bekas isterinya, Rozana Misbun, dua tahun lalu.

Anggota Skuad Taktikal Khas Bukit Aman, Koperal Mohd Syukri Yunus berkata, sembilan keping gambar itu diambil di dalam dan luar rumah itu.

"Pada 29 Jun 2014 saya menerima arahan daripada pegawai penyiasat untuk pergi mengambil gambar di Jalan 9 USB 5, Taman Ukay Bestari, Ukay Perdana, sekitar 12.30 tengah malam," katanya.

Beliau berkata demikian ketika pemeriksaan utama Timbalan Pendakwa Raya, Ahmad Zuhaini Mahamad Amin pada prosiding perbicaraan kes Awie atau nama sebenarnya Mohd Azhar Othman, 48, yang dituduh sengaja menyebabkan kecederaan parah kepada Rozana di sebuah rumah di Taman Ukay Bestari, pada 1.30 tengah hari, 2 Jun 2014.

Mohd Syukri merupakan saksi pendakwaan ketujuh dan ketika itu bekerja sebagai jurugambar di Pejabat Jurufoto Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya.

Saksi itu berkata beliau mengambil gambar hadapan rumah, pintu rumah, nombor rumah, ruang tamu, laluan ke bilik, laluan ke dapur, pintu bilik dan dalam bilik.

Mohd Syukri berkata gambar yang diambil kemudian dibawa pulang ke pejabat dan dimasukkan ke dalam cakera padat.

Sementara itu, Penolong Juruanalisis Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Lans Koperal Mohamad Khiri Mohd Yatim pula memberitahu mahkamah beliau menerima tiga barang kes berhubung kejadian itu.

Saksi kelapan itu berkata barang kes itu adalah satu pendrive dan dua telefon bimbit yang diterimanya pada 2 Sept 2014 dari pegawai penyiasat kes itu.

"Saya menerima satu sampul surat yang 'berseal' dan bercop PDRM. Saya membukanya menggunakan gunting dan melihat ada tiga barang kes di dalam sampul surat itu," katanya.

Saksi itu yang berkhidmat selama 16 tahun di makmal forensik dan bertanggungjawab membantu mendapatkan fail serta barang kes berkata barang kes yang diterima kemudian didaftarkan di dalam satu sistem dan disimpan di dalam kabinet.

Pada perbicaraan hari ini Awie diwakili peguam Hazman Harun.

Perbicaraan di hadapan Majistret Ayuni Izzati Sulaiman bersambung pada 25 Februari depan. - Bernama


Tiada ulasan: