Sabtu, 30 Januari 2016

Rakyat Malaysia bazir guna air – Ongkili

FREE MALAYSIA TODAY


Purata penggunaan air oleh rakyat di negara ini mencatat rekod sehingga 300 liter sehari bagi seorang individu.


Maximus Ongkili


KUCHING: Rakyat Malaysia membazir dalam penggunaan air berbanding penduduk di negara-negara lain termasuk di Amerika Syarikat dan Australia, kata Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

Menurut beliau, purata penggunaan air oleh rakyat di negara ini mencatat rekod sehingga 300 liter sehari bagi seorang individu, iaitu hampir dua kali ganda penanda aras yang disyorkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Beliau berkata, PBB melaporkan pada tahun 2010, jumlah keperluan air untuk seseorang individu adalah 165 liter sehari.

“Dalam tempoh setahun, lebihan air yang kita gunakan adalah sebanyak 50,000 liter. Tanpa teragak-agak saya boleh katakan ini adalah satu pembaziran dan tidak menetapi hasrat kerajaan supaya rakyatnya menghayati gaya hidup hijau,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Jelajah YaHijau Sarawak 2016 di SMK Santubong, dekat sini, hari ini.

Program anjuran bersama Kementerian Tenaga, teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) dan Yayasan Hijau Malaysia (YaHijau) itu tertumpu kepada usaha mempromosi, meningkatkan kefahaman, pendedahan dan penghayatan meluas dalam memperkasakan amalan gaya hidup hijau dan aplikasi teknologi hijau dalam kalangan rakyat, khususnya di peringkat akar umbi.

Sambil berkata bahawa sumber air sangat penting dalam kehidupan harian manusia, Ongkili berkata 1.1 bilion manusia di dunia ini tidak mendapat akses kepada bekalan air yang bersih.

Sehubungan itu, katanya, kerajaan berharap semua peringkat masyarakat dapat menghayati amalan pengurangan, guna semula, kitar semula kerana ia memberi impak sosial yang positif.

“Pertumbuhan hijau menjadi anjakan penting dalam mencorakkan perkembangan sosio-ekonomi negara serta melindungi persekitaran alam semula jadi dan biodiversiti negara,” katanya.

Katanya, kerajaan akan terus memberi tumpuan kepada pelaksanaan dasar teknologi hijau negara secara holistik dan berterusan agar dapat memastikan kesinambungan pembangunan ekonomi negara yang mampan.

Beliau juga mengumumkan kementerian akan menubuhkan pasukan Briged Hijau di SMK Santubong bagi memupuk sifat cintakan alam sekitar dan kehijauan, khususnya dalam kalangan pelajar dan genarasi muda.

Katanya, pejabat Yayasan Hijau Malaysia (YaHijau) akan turut ditubuhkan di Sabah dan Sarawak dalam masa terdekat.– BERNAMA

Tiada ulasan: