Selasa, 19 Januari 2016

Proton umum enjin turbo baharu hasil R&D bernilai RM600 juta

ANTARAPOS.COM


Post Pic

 
 
SHAH ALAM: Proton Holdings Bhd (Proton) hari ini mengumumkan hasil program penyelidikan dan pembangunannya (R&D) bernilai RM600 juta iaitu enjin pancitan terus bahan api pengecas turbo (TGDI) yang menepati standard global.
 
Ini hasil kerjasama 3 pihak iaitu pengeluar kereta nasional itu dengan Ricardo Plc dan Lotus Group.
 
Pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad, secara simbolik melancarkan ujian pertama enjin itu menerusi lintas langsung bersama pasukan jurutera Proton di lokasi Ricardo di Shoreham-by-the-Sea, England.
 
Program pembangunan itu diketuai Pengurus Projek Proton yang juga Ketua Pegawai Teknikal, Abdul Rashid Musa.
 
Bercakap dari kilang Ricardo, Rashid berkata program itu mengambil masa 40 bulan bagi menyiapkan 6 varian enjin dengan varian pertamanya dijangka dapat dilancarkan dalam masa 30 bulan atau menjelang akhir 2017.
 
Pada sidang media di Shah Alam, Dr Mahathir menjelaskan, pemilihan Ricardo adalah berdasarkan keupayaan syarikat berkenaan.
 
"Kami berharap enjin ini akan mencatat prestasi baik dan memenuhi standard Euro bagi membolehkan kenderaan Proton dijual semula di United Kingdom (UK).
 
"Proton sudah lama tidak dapat memasuki pasaran UK atas alasan enjin sedia ada tidak memenuhi standard yang ditetapkan UK serta Eropah," katanya.
 
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Datuk Abdul Harith Abdullah, berkata enjin baharu itu akan membolehkan syarikat itu menembusi pasaran eksport.
 
"Ini berikutan ciri-cirinya yang menepati peraturan di pasaran utama termasuk angka pelepasan Euro 6c dan karbon dioksida (CO2) yang rendah pasca 2020.
 
"Barisan jurutera Proton terlibat dalam program itu sejak Mac, 2015 sehingga sekarang dengan memberikan input yang tepat dan membuat keputusan berdasarkan ketetapan syarikat ini.
 
"Mereka turut terbabit secara aktif dalam aspek reka bentuk serta analisis enjin serta pengeluaran enjin prototaip berkenaan," katanya.
 
Harith berkata, seramai 200 jurutera menyertai projek pembangunan 6 varian enjin dalam lingkungan keupayaan kapasiti (cc) 1,000 sehingga 1,500 dengan jangka masa keseluruhan melebihi 3 tahun.
 
"Pembangunan enjin TGDI dan GDI (pancitan bahan api secara terus) itu adalah lebih cekap dengan penghasilan purata 25% penggunaan bahan api lebih rendah dan prestasi lebih tinggi sehingga 20%.
 
"Enjin ini akan digunakan dalam semua kereta Proton mulai tahun 2018," katanya.
 
Mengulas prestasi kewangan Proton, Harith berkata syarikat itu sepatutnya berada di landasan tepat (untuk meraih keuntungan) bagi tahun kewangan 2016 dan 2017, didorong oleh pelancaran model kereta baharu serta pelan transformasinya yang diperkenalkan sejak 2012.
 
Bagi isu Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA), beliau berkata, Proton masih dalam proses perbincangan dengan kerajaan.
 
"Ada beberapa perkara yang perlu kami perjelaskan kerana objektif syarikat ini adalah untuk melindungi perniagaan serta pekerja kami," katanya. – Bernama, 
 
 

Tiada ulasan: