Sabtu, 30 Januari 2016

Peniaga gesa timbang segala aspek sebelum haram vape di Sabah

MALAYSIAKINI


 


Peniaga vape di Sabah memohon kerajaan membuat pertimbangan secara mendalam dengan mengambil kira pelbagai aspek sebelum bertindak mengharamkan penjualan dan penggunaan vape di Sabah.

Jurucakap peniaga vape Sabah Shah Fareed berkata pengharaman vape secara melulu di negeri itu bukan sahaja akan menjejaskan perniaga yang kebanyakannya terdiri daripada bumiputera berumur 40 tahun ke bawah, tetapi dikhuatiri akan membawa vape ke pasaran gelap.

Menurut Shah, peniaga vape telah melaburkan sejumlah wang yang besar termasuk membuat pinjaman bank, malah sanggup menjual tanah untuk dijadikan modal semata-mata bagi melibatkan diri dalam perniagaan berkenaan.

"Kami mencadangkan supaya kerajaan menubuhkan satu panel khas melibatkan wakil kerajaan dan pihak luar untuk menyediakan garis panduan mengenai penjualan dan penggunaan vape. Kami tidak ada masalah untuk patuhi garis panduan yang disediakan kerajaan," katanya.

Shah berkata demikian dalam sidang media yang turut dihadiri lebih 50 pengusaha vape di Sabah di sini, malam tadi. Dianggarkan terdapat kira-kira 80 pengusaha vape di Sabah.

Pada 21 Januari lalu, Jawatankuasa Fatwa Negeri Sabah memutuskan penggunaan shisha dan rokok elektronik ataupun vape dalam kalangan umat Islam di negeri ini adalah haram, berikutan sifatnya yang memudaratkan kesihatan.

Mufti negeri Datuk Bungsu Aziz Jaafar berkata perkara itu diputuskan berdasarkan hujah dan pandangan anggota muzakarah pada muzakarah khas jawatankuasa majlis fatwa negeri mengenai penggunaan bahan tersebut.- Bernama

Tiada ulasan: