Ahad, 17 Januari 2016

PAS tanding lebih banyak kerusi PRU-14

MALAYSIAKINI

 


PAS nekad untuk bertanding tiga penjuru dalam pilihan raya akan datang dan tidak akan menyerahkan kerusi mereka kepada pembangkang lain termasuk Parti Amanah Negara (AMANAH).

Ketua Dewan Ulamak PAS Datuk Mahfodz Mohamed berkata parti itu tidak lagi terikat dengan konsensus Pakatan Rakyat dan berhak bertanding di semua kerusi yang ditandingi DAP dan AMANAH lapor.

"Kita tidak akan beri satu pun kerusi kepada AMANAH. Kalau (AMANAH) nak (pertahan kerusi) bertandinglah tiga penjuru," katanya dipetik Sinar Harian.

PAS membentuk Pakatan Rakyat bersama PKR dan DAP menjelang pilihan raya umum ke-13 lalu.
Bagaimanapun gagasan itu gagal bertahan lebih lama apabila hubungan PAS - DAP bertambah buruk sehingga menyebabkan Pakatan Rakyat berkubur.

Bagaimanapun PAS meneruskan hubungan politik dengan PKR. Pada masa sama PKR menjalin hubungan baik dengan DAP dan AMANAH yang ditubuhkan kumpulan progresif yang disingkirkan dalam muktamar tahun lalu.

Gabungan PKR, AMANAH dan DAP membentuk Pakatan Harapan.

Kata Mahfodz, PAS tiada hubungan dengan DAP dan parti itu akan meletakkan calon pada mana-mana kerusi yang dijangka boleh dimenangi.

Jelasnya lagi, PAS akan meletakkan calon di setiap kerusi yang ditandingi 'musuhnya' dalam pilihan raya umum ke-14 nanti.

Ekoran itu, katanya, PAS berpeluang untuk meletakkan calon lebih ramai pada pilihan raya akan datang.

"Bila PAS bersendirian, secara automatik kita akan bertanding lebih kerusi sebab kerusi yang ada AMANAH dan DAP kita akan bertanding.

"Begitu juga di negeri-negeri lain, di Johor pun kita akan buat macam itu," beliau dilaporkan sebagai berkata.


Tiada ulasan: