Ahad, 31 Januari 2016

Najib bebas tuduhan RM2.6 bilion hanya fantasi – Akhbar UK

 
Akhbar mingguan itu menerusi ruangan komentar mengulas keputusan Peguam Negara yang mengisytiharkan Najib tidak melakukan jenayah dalam isu derma RM2.6 bilion.


najib,sunday


KUALA LUMPUR: Akhbar Ahad UK, the Observer menganggap pendirian Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa tuduhan terhadapnya dalam isu RM2.6 bilion adalah tidak benar sebagai satu ‘fantasi.’

Dalam ruangan komentar hari ini mengenai deposit RM2.6 bilion ke dalam akaun bank peribadi Najib, hasil siasatan Peguam Negara minggu lalu, dan isu tidak berkesudahan mengenai 1Malaysia Development Bhd (1MDB), akhbar itu berkata:

“Skandal itu akan terus menghantui pengundi yang kini semakin kurang sebab untuk mempercayai mereka yang terus memimpin mereka atas dasar status (privilege), kekayaan dan ketaksamarataan.”

Minggu lalu, Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali mendapati tiada perbuatan jenayah dalam isu itu dan mengisytiharkan Perdana Menteri bersih daripada tuduhan apabila mendakwa wang itu derma peribadi daripada keluarga diraja Arab Saudi bertujuan menyokong kempen pilihan raya Barisan Nasional pada 2013.

“Ia tidak akan dilupakan FBI dan penyiasat di Switzerland serta Hong Kong yang masih menyiasat 1MDB. Dan ia mengetengahkan deficit demokratik Malayia yang seemakin merudum, tidak kiralah dari segi dana kempen yang meragukan, manipulasi pilihan raya dan campur tangan asing, penindasan hak asasi manusia, pentadbiran kerajaan yang lemah serta tidak boleh dipercayai, malah bergelumang rasuah,” kata akhbar itu.

Akhbar mingguan itu tidak memberikan maklumat tambahan untuk menjelaskan kesimpulan yang dicapai, sebaliknya memetik laporan Human Rights Watch bulan ini selain laporan oleh Wall Street Journal; ia turut menyebut sumber dipetik Malaysia Chronicle serta BBC mengenai wang didakwa diderma keluarga diraja Saudi itu.

Menurut The Observer, laporan Apandi mengakibatkan kecelaruan selepas ‘sewenang-wenangnya terus menolak dakwaan rasuah yang sepatutnya mampu menghancurkan kerjaya politik Najib’.

Akhbar itu turut menggambarkan Najib ‘semakin dianggap rakyatnya sebagai tidak layak memerintah negara selepas mewarisi jawatan Perdana Menteri’.

Tiada ulasan: