Isnin, 18 Januari 2016

'Ini Rashid, Rashid kena hentam lepas masuk TV3'

MALAYSIAKINI


 


Akaun Facebook "Jadilah seperti Rashid" baru-baru ini mencipta fenomena baru di laman sosial apabila membawakan mesej dalam bentuk jenaka satira.

Menerusi watak kartun orang lidi, Rashid menyampaikan nasihat dan pesanan berguna kepada masyarakat sambil menyentuh pelbagai topik dan isu-isu semasa.

Fenomena Rashid begitu cepat tersebar dan dalam tempoh beberapa hari sahaja jumlah pengikutnya mencecah ratusan ribu.

Sehingga kini akaun Facebook Jadilah seperti Rashid disukai lebih 300,000 pengguna Internet.

Populariti watak 'Rashid' yang dikendalikan empat anak muda itu turut mendapat perhatian media arus perdana dan disiarkan dalam slot Buletin Utama di TV3 semalam.

Bagaimanapun kemunculan "Rashid" di TV3 nampaknya tidak disenangi ramai, bahkan ada kalangan peminatnya yang memberikan komen negatif.

Menerusi status Facebook, 'Rashid' memberitahu lokasinya yang berada di Seri Pentas dan akan ditemubual oleh stesen TV berkenaan.

"Ini Rashid. Rashid dijemput untuk ditemuramah. Rashid dah sampai. Rashid dah ready," tulisnya di Facebook.

Ia kemudian dibalas dengan komen-komen mengejek dari peminatnya di Facebook. Antaranya dari pemilik akaun bernama Pak Di.

"Rashid dah bangga diri masuk TV3. Kami tak suka TV3. Kami tak suka Rashid masuk TV3. Rashid dah tak bijak. Jangan jadi seperti Rashid," ujar Pak Di.

Seorang lagi pemilik akaun bernama Farra Ziapa pula berseloroh: "Apakah Allah telah menarik balik kebijaksanaan yang Rashid miliki sebelum ini? Sesungguhnya semua adalah pinjaman semata-mata di dunia,".
Manakala Nezwan Jamil pula berkata "Rashid tarik kahak, Rashid ludah kat atas, kahak jatuh atas kepala Rashid, Rashid marah kat kahak itu."
Selain itu, Abbud Abbasy berkata "Pendapat saya Rashid patut tolak temuramah TV3, Rashid kena bijak berfikir pro dan kontra Dalam membuat kerja amal kena ikhlas, orang akan perhati setiap tindakan, perkataan dan perbuatan. Jangan silap langkah Rashid,".
Barangkali menyedari dirinya menerima kecaman peminat, Rashid menulis satu lagi status di Facebook, kali ini dengan cara yang sinikal.



Jadilah Seperti Rashid
Community · 314,162 Likes
· Yesterday at 3:42pm ·

"Ini Rashid. Rashid hari-hari menonton Buletin Utama TV3. Rashid tak menonton dari pukul 8. Rashid tunggu di penghujung rancangan sebab nak tengok segmen sukan. Rashid hanya mahu tahu 'good news'. Rashid bijak. Jadilah seperti Rashid.

Bagaimanapun peminatnya terus mengecam Rashid. Antaranya Mohamad Hanis yang berkata "Ini Rashid, Rashid dah masuk TV3 suku, Rashid dah mula lupa daratan, jadilah seperti Rashid.
Sementara itu terdapat juga peminat Rashid mempertahankannya dengan penuh emosi.
"Bangang, bila masuk TV3 kata penjilat. At least inilah Rashid ceriakan rakyat Malaysia dengan banyak info diberikan. At least mereka kreatif. Kau orang buat apa? Habis tu kalau mereka masuk (Astro) Awani penjilat jugak? LOL"



Tiada ulasan: