Rabu, 13 Januari 2016

IGP akui ada 'epal busuk' dalam pasukannya

 Anne Muhammad


 


Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mengakui penahanan tiga anggota polis susulan kes culik seorang wanita di Lahad Datu baru-baru ini telah menjejaskan kredibiliti badan itu dan mencemarkan imejnya.

"Iya, sedikit sebanyak. Tetapi bilangan kami ramai, kami dalam pasukan yang besar dan dalam itu, pasti ada 'epal busuk'.

"Sudah menjadi tanggungjawab Jabatan Integriti untuk hapuskan 'buah-buah epal yang busuk' dari pasukan ini," katanya dalam sidang media di sebuah hotel hari ini.

Khalid turut menegaskan pihaknya tidak akan melindungi sesiapapun termasuk anggotanya sendiri jika ada mereka melanggar undang-undang.

"Baik dia anggota polis, atau sesiapa jika dia melakukan kesalahan. Tindakan akan diambil kepada sesiapa yang melakukan jenayah.

"Tuduhan yang kata kita tidak ambil tindakan ke atas anggota kita tidak benar," katanya.

Semalam polis menahan empat lelaki termasuk tiga anggota polis bagi membantu siasatan kes culik seorang wanita di Kampung Silam, Lahad Datu baru-baru ini.

Hasil siasatan yang dilakukan Jabatan Siasatan Jenayah Sabah mendapati dua daripada anggota polis itu bertugas sebagai anggota Pasukan Gerakan Am, Lahad Datu dan seorang lagi bertugas di ibu pejabat polis daerah Lahad Datu.

Tiada ulasan: