Selasa, 15 Disember 2015

'Umno dah tak ada dahan nak berpaut'


Wanita Umno
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Presiden Umno mengadakan perjumpaan secara tertutup bersama Pergerakan Wanita Umno- Foto Bernama


PETALING JAYA - Angkatan Muda Keadilan (AMK) mendakwa Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak sebenarnya 'tidak ikhlas' menghulurkan tali silaturahim dengan Pas.

Ketuanya, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, Umno sibuk bercakap soal perpaduan dengan parti Islam itu apabila parti itu dalam keadaan lemah.

"Bila Umno lemah, mereka sibuk cari kawan, bila dia (Umno) dapat sokongan itu, mereka (Pas) tidak akan hargainya.

"Bila dia (Umno) kuat, mereka tak pernah cakap isu ini, suka atau tidak, mereka akan menindas semula rakan-rakan yang bergabung dengan mereka termasuk Pas sendiri seperti sebelum ini," katanya kepada pemberita di ibu pejabat PKR, di sini, hari ini.

[ARTIKEL BERKAITAN: ‎Tindakan Najib: Tanda aras kukuhkan parti]

Beliau mengulas kenyataan Najib minggu lalu yang mahu menjalin kerjasama dengan Pas untuk sama-sama membina dan membangunkan negara ini mengikut syariat Islam yang sebenar.

Najib, yang juga Perdana Menteri melahirkan rasa gembiranya kerana Pas tidak lagi bersama pakatan pembangkang selepas "disepak dan diterajang keluar" oleh rakan-rakan pembangkangnya.

Dalam pada itu, Nik Nazmi juga berkata, seruan Umno itu sebenarnya bukan untuk tujuan perpaduan, sebaliknya parti Melayu itu memerlukan 'dahan untuk berpaut'.

"2008 dan 2013 mereka hilang undi, sekarang mereka cakap lagi perpaduan.

"Saya tidak fikir ada manfaat untuk Pas bekerjasama dengan Umno apabila negara penuh dengan rasuah dan kos sara hidup yang semakin serius," katanya lagi.


Tiada ulasan: