Isnin, 7 Disember 2015

TPP: Malaysia sudah terperangkap, kata Kadir Jasin


A Kadir Jasin


KUALA LUMPUR - Malaysia akan hilang kredibilitinya jika bertindak menarik diri daripada perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) selepas menyertai rundingan mengenainya sejak dua tahun lalu.

Tokoh Wartawan Kebangsaan, Datuk A.Kadir Jasin mendakwa, Malaysia juga akan dianggap sebagai pihak yang tidak beramanah jika tidak mahu melaksanakan perjanjian perdagangan itu selepas rundingan dimuktamadkan, baru-baru ini.

"Kita minta itu dan ini, tapi kita tak mahu laksanakannya.

"(Bila) kita tak laksana (TPP), sudah pasti kedudukan (ekonomi) kita akan jatuh kerana Amerika Syarikat tak percaya kita lagi," katanya pada Siri Bicara Prowaris bertajuk Ke manakah Melayu Selepas 1MDB dan TPPA di sini, malam tadi.

[ARTIKEL BERKAITAN: TPP mampu luaskan pasaran tempatan]

Menurut Kadir, Malaysia tidak boleh keluar daripada perjanjian itu walaupun Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, penyertaan itu tidak perlu disahkan.

"Ia sudah terlambat, kita akan tandatangan, kita untung atau rugi, dia (Mustapa tetap) akan tandatangan," dakwanya.

Menurut Kadir lagi, perjanjian TPP hanya untuk menyelamatkan ekonomi Amerika bagi melawan kuasa besar lain seperti China, Russia dan British.

"TPP ini adalah ciptaan Amerika untuk melawan China, Russia dan BIRC, pasal apa kita dengan rela hati dijajah balik, kita ni bodoh boleh terima, Kesatuan Eropah tak terima lagi, dia hanya ada rundingan saja," katanya.


Tiada ulasan: