Selasa, 22 Disember 2015

Timbalan Presiden PAS minta PM cuti, hapus GST

MALAYSIAKINI


 


Media baru-baru ini melaporkan pertemuan mesra antara Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak yang dikatakan membuka jalan ke arah kerjasama antara kedua parti .

Bagaimanapun selepas beberapa hari, Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man pula menunjukkan sikap sebaliknya terhadap perdana menteri.

Dalam satu kenyataan media hari ini, Tuan Ibrahim menggesa Najib bercuti sehingga Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) dan Ketua Audit Negara melengkapkan siasatan dan laporan terhadap isu 1MDB.
"Ini penting untuk memulihkan nama baik Presiden Umno, Malaysia dan juga Islam kerana siasatan perlu akan kelihatan adil sebelum keadilan dapat dilakukan," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi terhadap kenyataan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishamuddin Hussein yang meminta PAS melangkau fahaman politik sekiranya mahu bekerjasama dengan Umno, demi kebaikan masyarakat Islam.
Sehubungan itu, Tuan Ibrahim secara sinis turut mencadangkan kerajaan memansuhkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang disifatkan bercanggah dengan Islam.
"Cukai ini bertentangan dengan Islam kerana orang fakir miskin turut dipaksa bayar cukai," ujarnya.
Selain menggesa pembaziran dan salahguna dana dikurangkan, beliau turut meminta siasatan ke atas Yapiem dibuat dengan telus.

Ini katanya, bagi memastikan mereka yang didapati menyelewengkan dana yayasan itu dibawa ke muka keadilan.
"Semua perkara ini boleh dilakukan Umno tanpa PAS, sebagai langkah Umno menunjukkan kepada rakyat, terutamanya mereka yang beragama Islam, kesungguhannya untuk mendaulatkan Islam.
"PAS pula akan meneruskan kerja dakwahnya agar rakyat dapat turut bersama memperjuangkan Islam sebagai Ad-deen dalam pentadbiran negara dan kehidupan rakyat," ujarnya.

Tiada ulasan: