Jumaat, 4 Disember 2015

Singapura Bayar Bulan ke 13 Sebagai Pembayaran Gaji VS Malaysia Bayar Sebagai Bonus Tahunan?

BERITA SEMASA


Singapura Bayar Bulan ke 13 Sebagai Pembayaran Gaji VS Malaysia Bayar Sebagai Bonus Tahunan?


singapura malaysia


Umum kita semua rakyat malaysia mengetahui dalam satu tahun ada 12 bulan jumlahnya. Yang mana setiap bulan, ada yang 28 hari, ada yang 29 hari ada 30 hari dan juga ada 31 hari. Pelbagai.

Sepatutnya, bagi satu hari hanya boleh dikirakan sebagai 28 hari sahaja. Lebihan hari daripada itu pada setiap bulan akan dikirakan tambahan hari bekerja sebenarnya. Dan jikalau dikumpulkan sebenarnya lebihan hari bekerja setiap bulan dalam setiap sudah pun menjangkau 29 hari lamanya.
Tetapi hakikatnya, kebanyakan syarikat di Malaysia mahupun Singapura mengistiharkannya bulan ke 13 itu sebagai bonus kepada anda. Sepatutnya itulah gaji anda.

Walaubagaimanapun, di Singapura majikan telah diarahkan kepada untuk bayar gaji kepada pekerja Singapore secara tahunan bukannya bulanan bagi mengelakkan majikan culas bayar gaji bulan ke 13 mereka yang mana jikalau mereka ingar, majikan seperti ini jikalau di Singapura boleh didapati bersalah kerana telah melakukan kesalahan mencuri hak pekerja swasta contohnya seperti mana yang telah digariskan oleh Kementerian Tenaga Kerja Singapura.

 

Malaysia Bayar Bonus Vs Singapura Bayar Gaji?

Ya, bulan ke 13 sepatutnya bukannya bonus tetapi adalah bayaran gaji di atas lebihan hari dan masa yang dikerah majikan kepada pekerja setiap hujung bulan.

“Realitinya hari ini, Pekerja dibayar 12 bulan untuk 13 bulan bekerja”

Jikalau sudah bayar gaji setiap bulan, sudah bayar gaji pada bulan yang ke 13. Pembayaran selain daripada itu, baru boleh dikirakan sebagai bayaran bonus.

Singapura sudah melaksanakan akta tersebut, bagaimana pula dengan Malaysia terutamanya pekerja swasta?


Tiada ulasan: