Selasa, 1 Disember 2015

Sikap DAP dalam PRN Sarawak tentu pendirian PAS dalam pakatan pembangkang - Tuan Ibrahim

Oleh Muhammad Asyraf Azlan

 
Post Pic

 
KUALA LUMPUR: Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak akan menjadi penanda aras untuk menilai sikap DAP terhadap menghormati sekutunya dalam pakatan pembangkang.

Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata parti Islam itu menjadikan PRN Sarawak untuk memerhatikan segala tindakan DAP bagi menentukan masa hadapan PAS dalam pakatan pembangkang.

"Kita akan meneliti Pilihan Raya Sarawak ini saya fikir penting untuk lihat dari segi tindakan-tindakan DAP yang berlaku sehingga hari ini.
"Saya fikir dia bukan sahaja berkelahi dengan memutus hubungan dengan PAS tapi termasuk juga dengan rakan parti-parti lain.

Tuan Ibrahim berkata, pilihan raya negeri terdekat ialah Sarawak dan DAP sudah mengisytiharkan bertanding 30 kerusi dan ia kini sudah memutuskan hubungan bukan sahaja dengan PAS malahan juga PKR.

"Kita tengok macam mana, yang terdekat ini ialah Sarawak dan DAP sudah istiharkan bertanding 30 kerusi dan dia telah putus hubungan bukan dengan PAS sahaja malahan dengan PKR," katanya di sidang media di Ibu Pejabat PAS.

Ketika ditanya media mengenai penubuhan 'Pakatan Harapan Rakyat sebelum tibanya Pilihan Raya Umum ke-14, beliau menegaskan PAS berpendirian tidak akan menyertainya berikutan hubungannya dengan DAP sudah tidak wujud lagi.

"Saya ingat tanya DAP pun sama tidak setuju. Bagi kita, kita akan mengekalkan apa yang telah berlaku sekarang.

"Kita sudah membuat kenyataan kita hanya ada hubungan dengan PKR sahaja dan dengan Pakatan Harapan (PH) saya fikir PKR dah maklum bahawa kita sudah putus hubungan dengan DAP.

"DAP sudah putus hubungan dengan PAS dan tidak mungkin PAS akan sertai PH," tegasnya.

Mengenai Parti Amanah Negara (Amanah) yang ingin melahirkan 'anak sulung' mereka di Sarawak Tuan Ibrahim berpendapat adalah mustahil untuk Amanah menang di PRN itu.

"Kita tengok mengandung ke tidak. 

"Kita sudah bertanding banyak kali di Sarawak dan bukan mudah bagi satu parti baru untuk menang. Walaubagaimanapun bagi PAS kita akan bertanding kerusi-kerusi yang PAS akan buat keputusan," ujarnya.

1 ulasan:

mohd shahran berkata...

Tertidor masa buat kenyataan.Dap bukan sekutulah bodoh. kan ulamak tersohor dalam pas yang buang dap