Selasa, 15 Disember 2015

Sasterawan Negara Muhammad Salleh tulis sajak buat Azmi Sharom




Aktivis akademik Profesor Wan Abdul Manan Wan Muda (jubah biru) mendeklamasikan sajak Sasterawan Negara Profesor Dr Muhammad Salleh untuk profesor undang-undang Azmi Sharom di luar Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider, 15 Disember, 2015.Aktivis akademik Profesor Wan Abdul Manan Wan Muda (jubah biru) mendeklamasikan sajak Sasterawan Negara Profesor Dr Muhammad Salleh untuk profesor undang-undang Azmi Sharom di luar Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Profesor undang-undang Azmi Sharom yang didakwa bawah Akta Hasutan 1948 mendapat sokongan moral daripada personaliti ulung menara gading negara yang juga Sasterawan Negara Profesor Dr Muhammad Salleh.
 
Beliau yang juga penerima anugerah Tokoh Akademik Negara itu menulis sajak berjudul Sarjana dan Kesarjanaan (Buat Azmi Sharom) dan ia dideklamasikan aktivis akademik Profesor Wan Abdul Manan Wan Muda di luar Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur selepas perbicaraan kes Azmi ditangguhkan hari ini.

Di antara bait-bait sajak itu berbunyi:

Seorang sarjana Dituntut berkata benar
Kerana kebenaran itu
Teras kepada tamadun
Dan harga diri

Pada majlis ringkas sama, Wan Abdul Manan yang mengenakan jubah akademiknya dan bercakap mewakili Pergerakan Tenaga Akademik Malaysia (Gerak) menyeru pensyarah universiti awam dan swasta bangkit mempertahankan hak mereka bersuara.

"Kami mengajak seluruh kakitangan akademik Malaysia yang punya nurani untuk bersama-sama menegakkan kebebasan akademik dan autonomi universiti.

"Kami akan mengambil tindakan yang sesuai pada masa depan dalam mengharungi ancaman terhadap kebebasan akademik dari dalam dan luar universiti," katanya.

Pada 2 September tahun lepas, Azmi seorang pensyarah Universiti Malaya didakwa mengikut Seksyen 4(1)(b) dan Seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan berhubung komen beliau dalam satu artikel bertajuk 'Take Perak crisis route for speedy end to Selangor impasse, Pakatan told' yang disiarkan sebuah portal berita.

Jika sabit kesalahan di bawah mana-mana satu dakwaan, beliau akan menghadapi hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara sehingga 3 tahun atau kedua-duanya.


Tiada ulasan: