Ahad, 6 Disember 2015

Rela Arah Kesan Anggota Terlibat Jenayah, Militan IS

MSTAR ONLINE
 
 
Gambar hiasan.
 
 
HULU TERENGGANU: Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) mengarahkan semua pengarah negeri untuk mengesan sama ada anggota dan pegawai jabatan berkenaan terlibat dalam kegiatan jenayah termasuk, kumpulan Militan I.S atau pengganas Daesh.

Ketua Pengarahnya, Datuk Kamariah Mohd Noah berkata, pihaknya tidak akan berkompromi dengan mana-mana anggotanya yang didapati bersalah termasuk menarik kembali kad keanggotaan mereka.

"Setakat ini, kita masih menunggu laporan penuh berhubung tangkapan seorang anggota Rela kerana dipercayai terbabit dengan kegiatan keganasan sebelum meneliti perkara itu.

"Malah, saya sudah mengarahkan semua pengarah negeri untuk mengambil tindakan mengenal pasti mana-mana anggota yang terlibat dan akan diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan," katanya kepada pemberita selepas majlis penutup Kursus Pasukan Pengurusan Krisis (CMT), di Pusat Latihan Rela Wilayah Timur di sini, Ahad.

Pada Sabtu, Polis Diraja Malaysia (PDRM) menahan lima individu terdiri daripada empat warga asing termasuk seorang lelaki warga Eropah dan seorang anggota Rela dipercayai terlibat dengan kegiatan kumpulan pengganas.

Kesemua suspek berumur antara 25 dan 59 tahun itu ditahan sepasukan Bahagian Anti Keganasan Cawangan Khas Bukit Aman dalam operasi yang dilancarkan sejak 17 November hingga 1 Disember lalu di Lembah Klang, Kelantan dan Johor.

Menurut Kamariah, pihaknya juga kini memperketatkan pengambilan baharu termasuk melakukan ujian saringan dan pemutihan kepada anggota dan pegawai bagi memastikan mereka bersih dan tidak mempunyai rekod jenayah untuk menyertai pasukan Rela.

"Kita mahu mereka yang menyertai pasukan ini bersih dan tidak terlibat dalam kegiatan jenayah, penyalahgunaan dadah dan sebagainya. Jadi kita melakukan proses saringan dan pemutihan ini bermula Oktober lepas.

"Kita turut menyemak identiti mereka dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) serta polis bagi kesahihah mereka tidak terlibat dengan sebarang jenayah," katanya.

Tiada ulasan: