Khamis, 3 Disember 2015

Pahlawan Bugis lari lagi ..



Oleh Shahbudin Husin 


Sebagaimana yang diduga banyak pihak, Perdana Menteri Najib Razak sekali lagi mengelak untuk menjawab isu berkaitan derma RM2,600 juta yang mengalir masuk ke akuan bank peribadinya.

Beliau yang sepatutnya menjawab isu itu di Parlimen hari ini, sebaliknya menyerahkan kepada bekas Setiausaha Politiknya yang kini dilantiknya sebagai Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi untuk mewakilinya memberikan jawapan.

Speaker Parliman, Pandikar Amin Haji Mulia juga memaklumkan bahawa tiada sebarang soalan atau perbahasan ketika Zahid Hamidi memberikan jawapan yang mewakili Najib itu.

Aduhh...sudahlah diwakilkan kepada orang lain, tiada soalan dan tiada perbahasan pula dibenarkan.

Apabila Azalina Othman Said sebelum ini memberitahu bahawa Najib akan menjawab sendiri isu berkaitan derma berbilion ringgit yang diterimanya itu di Parlimen pada hari terakhir sessi Parlimen, lebih ramai yang sangsi daripada meyakini keberanian Najib untuk berdepan dengannya.



Ia bukan saja kerana isu itu sudah berlalu begitu lama dibiarkan tanpa jawapan yang meyakinkan, tetapi pemilihan hari terakhir sessi Parlimen turut menimbulkan banyak persoalan.

Kesangsian itu menjadi kenyataan akhirnya dengan Najib langsung langsung tidak berani walau untuk mengeluarkan satu patah perkataan sekali pun.

Jika dalam program Nothing To Hide tidak lama dulu, Najib tidak berani menjejakkan kakinya ke PWTC berikutan Tun Mahathir sudah menunggu untuk berhujah dengannya di sana, tetapi di Parlimen kali ini beliau sekali lagi menunjukkan ketakutannya berdepan Ahli-Ahli Parlimen dengan Zahid Hamidi pula ditolaknya ke depan.

Memang pelik dan tidak masuk akal apabila Zahid yang disuruh menjawab sedangkan duit berkenaan masuk ke akaun peribadi Najib. Maka, itukah sebabnya tiada soalan dan perbahasan dibenarkan?

Zahid pula dalam rumusannya mengenai wang itu hanya mengambil masa kira-kira 3 minit saja untuk menjawabnya. Begitu banyak wang yang mengalir masuk dan banyak pula persoalan yang timbul, namun hanya 3 minit saja yang mampu diluangkan.

Sampai bila agaknya Najib mahu bersembunyi dan terus melarikan diri?

http://shahbudindotcom.blogspot.my 

Tiada ulasan: