Sabtu, 12 Disember 2015

Ku Li akui Umno tak konsisten perjuangkan Islam


Ada pihak sedang tepuk bahtera Umno
Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak menyampaikan ucapan dasar merasmikan Perhimpunan Agung Umno 2015 di Dewan Merdeka. - Foto Bernama


KUALA LUMPUR - Pemimpin veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah menegaskan walaupun parti Melayu itu mempelopori perjuangan Islam, namun ia tidak konsisten seperti Pas.

"Dalam politik ada kalanya baik, ada kalanya tak baik, ada kala kukuh, ada kalanya lemah, macam kita kadang kala sakit kepala.

"Islam tidak menggalakkan kita mewujudkan satu situasi yang menyebabkan berlakunya darurat, pergaduhan, perbalahan, pecah-belah pertumpahan darah, kita mahu harmoni, perpaduan dan keadilan," katanya kepada pemberita pada Perhimpunan Agung Umno 2015 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, hari ini.

Beliau mengulas ucapan dasar Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Khamis bahawa Umno sedia menjalinkan silaturahim dengan Pas.

[ARTIKEL BERKAITAN: Umno hulur tangan kepada Pas]

Beliau mengulas ucapan dasar Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Khamis bahawa Umno sedia menjalinkan tali silaturahim dengan Pas membina serta membangunkan negara ini mengikut syariat Islam sebenarnya.

Najib, yang juga Perdana Menteri melahirkan rasa gembiranya kerana Pas tidak lagi bersama pakatan pembangkang selepas "disepak dan diterajang keluar" oleh rakan-rakan pembangkangnya.

Walaupun Umno mendambakan perpaduan ummah namun Najib menegaskan, apa yang paling utama dan paling mustahak adalah untuk menyokong kesatuan serta solidariti dalam Umno itu sendiri terlebih dahulu.


Tiada ulasan: