Selasa, 22 Disember 2015

Jangan ditanya Kemana Wangnya Pergi

sakmongkol.blogspot.my


LIHAT VIDEO DI SINI


Ada seorang  pemuda dari kampong Chenua Raub, berjumpa dengan saya. Antara isi perbualan ialah hasrat dia membuka satu akaun bank. Ayah awak siapa? Abdul Razak jawab nya. Nama awak? Mat Najib. Ayah kaeih beri nama gitu.(Kaeih loghat Raub sama dengan saya atau kawan loghat Pekan).

Dia bercadang membuka akaun dengan Ambank bandar Raub. Dia akan membuka akaun atas nama M. Najib Abdul Razak.

Ini macam nama PM kata saya. Bukan katanya. Iras iras tapi tak sama. Mengapa awak nak buat begitu? Dia jawab kalau buat  macam ini, mana tahu 1MDB akan hantar duit masuk. Kalau tak dapat USD850juta tak mengapa. Dapat USD4 juta pun sudah ok. Sebab 1MDB akan hantar kedalam akauan penama yang iras2 tapi tak serupa. Seperti Aabar Investment Ltd.

Lapuran Wall Street Journal menunjukkan 1MDB telah membayar US$850 juta kedalam akaun satu syarikat luar pantai yang menggunakan nama hampir serupa dengan syarikat asal. Syarikat itu menggunakan nama syarikat Dana Aabar, iaitu Aabar Investments PJS Ltd. Tapi Aabar kata, itu bukan syarikat milik nya.

Ini agak nya mengapa 1MDB kata mereka bayar sejumlah USD2.4 billion tapi, Aabar kata mereka tak terima. Rupa2 nya mereka hantar kedalam akaun syarikat lain. Kemana duit itu dihantar? Jika ia dihantar kedalam akaun syarikat  lain, bererti 1MDB cuai atau berkomplot dengan beberapa orang yang masih bergentayangan, untuk memasukkan dalam akaun syarikat yang  secara sengaja diujudkan untuk tujuan menyonglap wang 1MDB. Jika perkara kedua ini berlaku, ertinya, rakyat Malaysia sudah kena tipu.

Punca duit, tidak di kisahkan oleh orang UMNO. Mereka diajar menganggap apa2 wang yang mereka terima seperti wang yang berikan kepada kita oleh bapa kita. Kita tak tanya dari mana wang itu datang. Sebab kita dididik meyakini dan mempercayai bahawa bapa kita mencari wang yang halal.

Masaalah nya, UMNO bukan bapa kita. UMNO terima wang tidak kira punca nya.

Tapi pewarkilan UMNO kata, tidak mengapa. Wang tersebut digunakan untuk memenangkan UMNO dan mensejahterakan bangsa Melayu. Hiduplah  UNNO dengan wang haram, dan membangunlah bangsa Melayu dengan wang sedemikian.

Cuba perwakilan UMNO bertenang sebentar, sambil minum kopi jantan atau kopi tongkat Ali, makan pulut panggang, tanya, syarikat itu milik siapa?

Besar kemungkinan syarikat palsu itu milik Jho Low seorang Cina, bangsa nya, bukan islam agama nya, dan bukan Raja2 Melayu raja nya. Cina macam ini ok untuk dibuat kawan. Cina biasa yang membanting tulang berkerja keras bersahabat dengan melayu biasa yang juga berusaha keras- itu tidak boleh. Itu cina DAP yang hendak ambil alih kerajaan UMNO.

Ertinya, orang Melayu dipersendakan akal mereka dengan memain2kan nama sahaja. Jho low boleh kelentong orang Melayu dengan menukar sedikit nama2 yang terlibat dalam urus niaga nya. Oh ya- dia dengan bantuan rakan2 Pak Arab nya. Yang datang ke Malaysia disambut sebagai wars tetesan Nabi Muhamad yang dimuliakan.

Tapi akhir nya, syarikat2 palsu ini semua nya berkait atau dimiliki secara total oleh jho Low. Sebaga contoh, Good Star Limited yang mendpat pindahan wang pertama   dahulu sebanyak USD700 juta ialah syarikat milik berdaftar di Pulau Seychelles pemilik nya ialah Jho Low.

Ini nampak nya, kaedah yang digunakan ole Jho Low dan rakan2 Pak arab nya. Yakni menubuhkan syarikat dengan nama yang hampir sama dengan syarikat milik dana atau pelabur yang sahih. Dengan syarikat palsu ini, mereka menyedut wang 1MDB.

1MDB pula sama ada cuai atau bersekongkol, memindah wang yang banyak kedalam akaun tersebut. Mana tahu, sebahagian duit tersebut akan di derma kepada UMNO dengan syarat, akaun nya mesti atas nama Dato Sei Mohd Najib bin Tun Abdul Razak.

Jadi, budak kampong Chenua tadi bercadang untuk buka akaun atas nama M.Najib bin Abdul Razak, mungkin ada peluang besar mendapat pindahan wang dari 1MDB. Dengan syarat sebahagian nya mesti diderma akan kedalam akaun peribadi seorang yang akan dinamakan kemudian. 

Tiada ulasan: