LANGKAWI,  Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah mengeluarkan notis kepada pengusaha sebuah restoran terapung di Langkawi, bagi mendapatkan penjelasan di sebalik harga mahal yang dikenakan di premisnya.


Ketua Anti Pencatutan KPDNKK Kedah, Ariffin Muslim berkata, notis itu dikeluarkan di bawah Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011, ketika pemeriksaan dijalankan di premis terbabit, Sabtu lalu.

“Dengan notis ini, pengusaha restoran itu diberi tempoh tujuh hari untuk memberi penjelasan berhubung harga makanan dan minuman yang dijual di sana,” katanya kepada wartawan hari ini.

Beliau berkata demikian susulan satu aduan yang dibuat seorang pelancong dari Perak di akaun Facebooknya, baru-baru ini, dengan mendakwa beliau dikenakan harga mencekik darah, ketika menjamu selera di restoran itu.

Pelanggan itu mendakwa, beliau dikenakan bayaran RM1,131 untuk makanan yang dipesannya, termasuk empat kilogram kerapu harimau, sotong dan udang, ketika beliau menikmati makan tengah hari bersama 18 ahli keluarganya di restoran terbabit.