AHMED SYAHRIL ZULKEPLY
Bas Go-KL diwujudkan sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke-55. - Foto TRP/ Syahirah Roslan
KUALA LUMPUR, Abu Talam Abdul Salam, 32, adalah seorang tukang masak di sebuah restoran yang terletak berhampiran Wisma MCA, di Jalan Ampang, Kuala Lumpur.
Beliau sering berulang-alik menggunakan perkhidmatan bas Go-KL dari rumahnya ke tempat kerja.
“Dari rumah saya di Pudu, saya akan
berjalan kaki ke Times Square, semata-mata mahu menaiki bas Go-KL laluan
hijau, kerana ia percuma.
“Lagipun perkhidmatan bas ini sangat baik dan saya selesa menggunakannya,” katanya Ketika ditemui The Rakyat Post, baru-baru ini.
Abu Talam yang berasal dari Bangladesh
berkata, selain Go-KL, beliau turut menggunakan pengangkutan awam lain,
seperti Komuter Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan Transit Aliran
Ringan (LRT).
“Memang betul tambang pengangkutan awam
sekarang banyak mahal. Gaji RM1,500 pun tidak cukup, tetapi bas percuma
kan ada, bolehlah berjimat sedikit dengan menaikinya,” katanya.
Seorang lagi pengguna Go-KL, Razak Kaba, 32, berkata, bas percuma Go-KL merupakan pengangkutan terbaik di ibu kota.
“Saya selalu menggunakan bas ini. Saya
dapati ia sentiasa digunakan warga emas, pelancong, anak-anak muda dan
orang kelainan upaya (OKU).
“Dari segi ketepatan masa, kadang-kala
saya kena menunggu sebentar untuk menggunakan perkhidmatan ini bagi
laluan hijau atau ungu, kerana kesesakan lalu lintas.
“Sebab itu, saya tidak boleh beri lima
bintang, tetapi dari segi perkhidmatan dan aspek kebersihan, semuanya
lima bintang,” kata Razak yang berasal dari Timur Tengah.
Ranita Bunga, 17, pula berpendapat, bas
Go-KL memudahkan beliau berkunjung ke lokasi menarik di kawasan segi
tiga emas Kuala Lumpur.
“Jika saya ke Bukit Bintang, saya akan menaiki bas Go-KL untuk bersiar-siar.
“Walaupun percuma, perkhidmatan yang
diberikan sangat baik, kerana setiap perhentian, penumpang akan
diberitahu nama perhentian itu, seperti di dalam LRT,” katanya.
Ibunya, Ita Rono, 48, berkata, penduduk
di negara ini bertuah, kerana kerajaan menyediakan perkhidmatan bas
percuma seperti Go-KL.
“Di Indonesia, tidak ada bas percuma dan
tambangnya juga mahal seperti di Kuala Lumpur, tetapi di sini,
penduduknya lebih bertuah, kerana diberi pilihan menggunakan
perkhidmatan bas percuma.
“Pada pendapat saya, perkhidmatan Go-KL
sangat bagus dan mudah untuk dinaiki, kerana pengguna hanya perlu tunggu
di perhentian bas yang disediakan, mengikut laluan pilihan
masing-masing,” katanya.
Pengguna Go-KL warga tempatan, Viki Goh, 30, berkata, kemudahan ini lebih banyak dinikmati warga asing.
“Kemudahan bas percuma ini lebih ramai digunakan warga asing berbanding warga tempatan.
“Saya dapati warga asing lebih banyak
menggunakan bas ini, tetapi pada hari bekerja, ada juga warga tempatan
yang menggunakannya,” katanya.
Anak kelahiran Johor itu mengakui, beliau suka menaiki bas Go-KL dan berharap lebih banyak laluan baru akan dibuka kelak.
Dari segi ketepatan masa pula, Goh
memberikan empat bintang, kerana jelasnya, walaupun jalan sesak, Go-KL
masih beroperasi mengikut jadual tanpa henti.
“Kadang-kala bas tiba sedikit lewat, kerana kesesakan lalu lintas, tetapi kebersihannya lima bintang,” katanya.
Bagi Yap Kim Nooi, 67, bas Go-KL sesuai dinaiki warga emas sepertinya.
“Selain percuma, tempat duduk bas ini juga selesa dan mudah dinaiki warga emas, kerana ia tidak mempunyai tangga,” katanya.
Bas Go-KL diwujudkan sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke-55.
Kerajaan Persekutuan menghadiah perkhidmatan bas percuma kepada warga kota bagi destinasi tertentu di kawasan pusat bandar.
Penubuhan perkhidmatan bas percuma yang
disediakan pengendali pengangkutan, RapidKL itu merupakan langkah
terbaru kerajaan bagi mempromosi pengangkutan awam di kalangan orang
ramai, selain bertujuan mengurangkan kesesakan lalu lintas di pusat
perniagaan daerah (CBD) di ibu negara.
Bas ini mudah dikenali, dengan adanya logo Go-KL City Bus serta tertera percuma pada bas berkenaan dan beroperasi mulai jam 6 pagi hingga 11 malam setiap hari.
Selain itu, ia turut dilengkapi kemudahan
WiFi, sistem penentuan kedudukan global, sistem kamera litar tertutup
(CCTV) dan mesra OKU.
Laluan hijau melibatkan hentian bas di
Suria KLCC, Angkasaraya, Pusat Penerangan Pelancongan (MaTiC), Hotel
Concorde, Wisma Hup Seng, The Weld, Wisma Lom Foo Yong, Pavilion, Ain
Arabia, Monorel Raja Chulan, Wisma Rohas Perkasa, Citibank dan Wisma
Athlan.
Manakala laluan ungu pula melibatkan
hentian bas di Pasar Seni, Bangkok Bank, Muzium Telekom, Menara Olimpia,
Menara KL, The Weld, Wisma Lim Foo Yong, Pavilion, Ain Arabia, Wisma
Boustead, Wisma HLA, Simpang Bukit Ceylon, Muzium Telekom dan Kota Raya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan